Nytt avtal om hyrorna i Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen och Hyresgästföreningen har förhandlat klart om hyrorna för 2021 och 2022. Den 1 januari 2021 höjs hyrorna med 0,97 procent, år 2022 med 1,45 procent.

Botkyrkabyggen och Hyresgästföreningen ser stora fördelar med att parterna skriver ett tvåårigt avtal. Det skapar en viktig framförhållning för hyresgästerna när det gäller kommande boendekostnader. För Botkyrkabyggen ger det en tydlighet i vilka intäkter bolaget har att förhålla sig till inför kommande satsningar.

0,97 procents hyreshöjning motsvarar cirka 61 kronor mer per månad för en genomsnittlig lägenhet på 71 kvadratmeter. 1,45 procent innebär cirka 93 kronor per månad för samma genomsnittliga lägenhet.

– Från Botkyrkabyggens sida vill vi göra allt vi kan för att bidra till de externa mål som Hyresgästföreningen satt upp för människors rätt att bo, råd att bo och roligt att bo. Jag ser fram emot att med hyresjusteringen som grund kunna förverkliga Botkyrkabyggens bidrag till detta. Till exempel kommer vi fortsätta att öka trivsel och trygghet i våra områden, skapa fler bostäder och aktiviteter med och för de boende, säger Fredrik Vitrera Luiga, ekonomichef på Botkyrkabyggen.

– Hyresgästföreningen är glada att vi har lyckats komma överens i tid och därmed undvika retroaktivitet för hyresgästerna. Speciellt viktigt nu då pandemin härjar och dramatiskt försvårar vardagen för hyresgästerna, säger Päivi Verdier, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Foto på Fredrik Vitrera Luiga, ekonomichef på Botkyrkabyggen

Foto på Päivi Verdier förhandlare, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm

Päivi Verdier förhandlare Hyresgästföreningen region Stockholm: 010–4591913

Charlotta Lundström, pressansvarig Botkyrkabyggen: 070–162 94 43