Blivande spanare i "Hundpatrullen" visar stolt den väst som delas ut till de som genomgått utbildningen NOS.

Pressinbjudan: Hundägare utbildas i spaning för att minska bostadsinbrott

Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka arrangerar i samarbete med Kerstin Malm, pensionerad brottsförebyggare och polis, en skräddarsydd utbildning för hundägare den 16 november. Representanter för media är välkomna att delta.

Utbildningen utgår från samarbetsmetoden nos- och spaningspatrullen (nos) och syftar till att minska bostadsinbrotten. Den riktar sig till hundägare eftersom de med sina hundpromenader rör sig mycket utomhus och kan observera sådant som är betydelsefullt för att minska till exempel bostadsinbrott.

- I Botkyrkabyggens hus bor många engagerade hundägare. Jag är glad över det intresse som flera av dem har att på sina hundpromenader öka tryggheten i kommunen, säger Charlotte Ekfeldt, affärsutvecklingschef på bostadsbolaget Botkyrkabyggen.

På kursen utbildas hundägarna i vad som är viktigt att observera då man misstänker brott, hur man tipsar polisen och hur man kan upptäcka förberedelser till bostadsinbrott eller andra brott. Kursdeltagarna får en hundväst att ta med sig hem som kan användas vid kommande ”spaningsuppdrag”. Inga hundar kommer att vara med under utbildningen.

Plats: Folkets Hus i Segersjö, adress Scheelevägen 41-43 Tumba.

Tid: 16 november kl 18.30-20.30

Observera: Denna pressinbjudan gäller endast journalister och du behöver föranmäla dig senast tisdag 15 november kl 12. Mejl: charlotta.lundstrom@botkyrkabyggen.se

Bild på spanare i ”Hundpatrullen”. Foto: Botkyrkabyggen