Vinnande pepparkakshus sjuder av skaparglädje

Vinnande pepparkakshus sjuder av skaparglädje

Böljande glasyr, kluriga detaljer och en kavalkad av färger – när vinnarna i Botkyrkabyggens tävling Årets pepparkakshus släppte lös kreativiteten nådde skaparglädjen nya höjder.

– Coronaviruset och restriktionerna gjorde att många barn hade färre aktiviteter än vanligt under skollovet. Att på det här sättet kunna bidra till en rolig aktivitet är viktigt. Gemenskap, trivsel och skratt är något vi alla behöver, speciellt i dessa tider, säger Viveka Boberg, Botkyrkabyggens områdeschef i Alby.

För andra året i rad delade Botkyrkabyggen i december ut gratis byggsatser med tillbehör till pepparkakshus med uppmaningen att delta i bostadsbolagets tävling Årets pepparkakshus. 2021 utökades utdelningen och skedde både i Alby och i Fittja. Nära 200 byggsatser delades ut.

– Målet var att locka fram hyresgästers och andra förbipasserandes kreativitet under helgerna och få in inspirerande tävlingsbidrag. Med tanke på alla fantastiska bidrag hoppas jag att deltagarna när de blir vuxna kontaktar oss om jobb. Jag är så imponerad! säger Sandra Gustavsson, Botkyrkabyggens områdeschef i Fittja.

Botkyrkabyggen har utsett sex bidrag till utmärkelsen Årets pepparkakshus. Kreatörerna bakom vinnarhusen är allt från förskolebarn till tonåringar.

Årets pepparkakshus är skapade av (utan infördes rangordning):

• Tamara
  • Emelie
  • Elsa Maria
  • Samira
  • Hashir
  • Ashkan och Arvin

Stort grattis till vinnarna och tack till alla som med stort engagemang deltog i tävlingen och släppte lös kreativiteten! Botkyrkabyggen kontaktar varje vinnare var och en.

6 bilder på Årets pepparkakshus (i varje bildnamn står vinnarnas förnamn).