AW Instajobs öppnar expresslinje för företag i akut behov av extrapersonal

Det digitala bemanningsverktyget AW Instajobs, som är en del av Academic Work, utvecklades 2016 i syfte att göra det enklare för företag att anlita extrapersonal med kort varsel. Nu utökar de sin tjänst med en expresslinje för extra bemanning under coronakrisen.

– Medan vissa branscher just nu tvingas varsla står andra med ett enormt personalbehov. Vi står redo att snabbt hjälpa alla de företag som har behov av extra händer, säger Sara Sjöberg, Head of AW Instajobs.

AW Instajobs erbjuder en slags matchningstjänst för företag i behov av tillfällig personal och extrajobbande studenter i närområdet. Bemanningsprocessen sker helt digitalt, där företag genom några klick lägger upp sin jobbannons, snabbt får in ansökningar och sen väljer vilken kandidat man vill anlita. 31 sekunder är rekordet för att tillsätta ett uppdrag, och 24 minuter är rekordet för att få en så kallad Instajobbare på plats hos kunden.

Till följd av rådande situation med spridningen av covid-19 har AW Instajobs nu öppnat upp en expresslinje, öppen 06-22 på vardagar och 07-18 på helger, dit företag kan ringa och få hjälp att både publicera och tillsätta jobbet.

– Även om vår app är väldigt enkel att använda vet vi att det i en stressad situation som denna ändå kan kännas utmanade och motigt att själv sköta rekryteringsprocessen. Därför har vi nu öppnat upp en krislinje dit man kan ringa för att få hjälp att snabbt få personal på plats, säger Sara Sjöberg.

AW Instajobs expresslinje nås på 08-12 81 31 00 och mer information finns på instajobs.com

Om AW Instajobs
AW Instajobs är en del av bemannings- och rekryteringsföretaget Academic Work och utvecklades i syfte att göra det enklare för företag att anlita extrapersonal med kort varsel. Lösningen – en jobbapp som på ett ögonblick matchar företag och studenter – används idag av närmare 900 studenter och 3100 arbetsgivare. AW Instajobs finns idag i Uppsala, Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg, Örebro och Karlstad.

Instajobbarna rekryteras och anställs av AW Instajobs, täcks av försäkring och arbetar enligt rådande kollektivavtal. AW Instajobs tar arbetsgivaransvaret och det anlitande företaget betalar endast för faktiskt arbetande timmar.

• Arbetsliv

Academic Work grundades 1998. Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Academic Work finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. 2019 omsatte Academic Work 2,7 miljarder kronor i Sverige och totalt 4 miljarder kronor i koncernen. På våra 19 kontor i Sverige är vi fler än 550 personer som jobbar heltid och vi får bra hjälp från våra drygt 350 deltidsanställda assistenter. Under 2019 jobbade fler än 11 000 konsulter via oss ute hos någon av våra kunder. www.academicwork.se