Jobb på 31 sekunder – digital tjänst för snabb bemanning lanseras i Linköping

AW Instajobs startades 2016 i syfte att göra det enklare för företag att anlita extrapersonal med kort varsel, och för studenter att hitta extrajobb. Lösningen: en digital tjänst som på ett ögonblick matchar företag och studenter, och som idag används av närmare 2500 arbetsgivare. Nu lanseras tjänsten i Linköping flera månader tidigare än planerat, till följd av den ökade efterfrågan på extrapersonal under rådande pandemi.

Förra året gick AW Instajobs samman med bemannings- och rekryteringsföretaget Academic Work med siktet inställt på att expandera den digitala bemanningstjänsten till fler städer i Sverige och på sikt internationellt. Nu tar man steget och lanserar i Linköping – flera månader tidigare än planerat.

– Vi vill erbjuda ytterligare stöttning till våra kunder nu när de behöver det som mest. Vi har sett ett ökat behov av snabb bemanning, framförallt nu under spridningen av coronaviruset, vilket leder till att vi startar upp AW Instajobs i Linköping tidigare än planerat. Företag behöver en lösning för att kunna täcka upp den ökade sjukfrånvaron, men också den ökade arbetsbelastningen som vissa företag fått. Genom att låta arbetsgivare och jobbsökande mötas digitalt kan vi snabba på bemanningsprocessen rejält och även minska spridningen av viruset, säger Sara Sjöberg, Head of AW Instajobs.

AW Instajobs är en app och ett webbverktyg som matchar företag i behov av tillfällig personal med extrajobbande studenter i närområdet. Bemanningsprocessen är helt digital vilket innebär att företagen lägger upp sin jobbannons och väljer den kandidat som passar uppdraget bäst, direkt i appen. Sedan starten 2016 har närmare 9000 jobb förmedlats via AW Instajobs.

– Vi är väldigt glada att nu kunna erbjuda företag i Linköpingsregionen hjälp med snabb bemanning oavsett tid på dygnet, speciellt nu när rådande pandemi leder till högre sjukfrånvaro och ökad arbetsbelastning hos många arbetsgivare. AW Instajobs har efterfrågats både av våra kunder i regionen och av Linköpingsstudenterna, till vilka vi nu kan erbjuda ytterligare ett flexibelt sätt att arbeta vid sidan av studierna, säger Hamed Ghalaei, kontorschef för Academic Work i Linköping.

AW Instajobs har etablerat ett nätverk av närmare 900 studenter, även kallade instajobbare, i städerna Uppsala, Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg, Örebro och Karlstad. Nu görs tjänsten tillgänglig för studenter i Linköping.

– AW Instajobs är ett väldigt flexibelt sätt att jobba extra eftersom studenten själv väljer vilka jobb hen vill ta. Vi har bevisat att det går att få ett jobb på 31 sekunder och har haft en instajobbare på plats 24 minuter efter det att uppdraget tillsatts, säger Sara Sjöberg.

Instajobbarna rekryteras och anställs av AW Instajobs, täcks av försäkring och arbetar enligt rådande kollektivavtal. AW Instajobs tar arbetsgivaransvaret och det anlitande företaget betalar endast för faktiskt arbetade timmar.

• Företagsinformation

• bolagsnyheter
  • aw instajobs

• Östergötland