AntiAging – en stor del av Acadermias scenprogram

AntiAging, holistisk skönhet eller skönhet inifrån. Namnen är många men i stort handlar det om att ta hand om sig genom att äta rätt och träna som ett komplement till behandlingar och hudvård. På Acadermia 25-27 november på Stockholmsmässan får besökarna chansen att höra flera intressanta föreläsningar om detta ämne.

Det är bevisat att huden är en spegel av hur kroppen och inte minst tarmarna mår. Man vet också att huden behöver vissa ämnen för att må bra och det kommer allt fler kosttillskott för hud, hår och naglar.

”Den franska paradoxen”
Länge var forskarna förbryllade över den franska befolkningen åldrades långsammare än på andra ställen i världen - trots att många rökte, åt feta ostar, vitt bröd och drack alldeles för mycket alkohol. Vad var det som gjorde detta möjligt? Idag vet vi att det var rödvinet, närmare bestämt ett ämne i rödvinet som heter Resveratrol. Detta har kommit att kallas ”Den franska paradoxen”.

På Acadermia presenteras ett nytt svenskt kosttillskott, Reserol, som är en tunn film som man sätter på insidan gommen. Via slemhinnorna i munnen går resveratrolen, i mycket hög dos, rakt in i blodet.

- Resveratrolmolekylelerna är så små så det är inga problem för dem att ta sig in i huden, säger Scott Boyer, Chief Executive Officer of Klaria AB och ägare av filmpatentet.

Det finns idag över 8000 publicerade studier på ämnet Resveratrol, hur det påverkar sirtuinerna som går in och skapar ordning i cellerna. Dessutom ser ämnet till att de dåliga cellerna sorteras bort.

- Resveratrol är en känd ingrediens i skönhetsprodukter, problemet är att det är så oerhört små mängder i dessa produkter så det gör ingen större skillnad. Vid intag oralt förstörs ämnet till stor del när det kommer i magsäcken, så för att man ska tillgodogöra sig resveratrol väl, behöver man undvika magen, fortsätter Scott.

Socker - hotet mot din hälsa och hud
Ann Fernholm är journalist och har disputerat i molekylär bioteknik. Hon har arbetat för bland annat SVT:s Vetenskapens värld, Dagens Nyheter, Fokus, Dagens Medicin och Forskning och framsteg. 2010 blev hon utnämnd till årets vetenskapsjournalist. Hennes granskande böcker om socker ”Ett sötare blod” och ”Det sötaste vi har” har rönt stor uppmärksamhet. Socker är självklart det Anna kommer att prata om även på Acadermia – hotet mot vår hälsa och hud.

Holistisk skönhet enligt Linda Myrberg
Linda Myrberg som är spakonsult och holistisk hälsoexpert har över 25 års erfarenhet av mat, spa, träning och hälsa. Hon är både utbildad dansare, kinesisk akupunktör och äger varumärket NORDIC SUPERFOOD. Intresset för ren och hälsosam mat har följt med Linda i många år och hon utvecklar ständigt nya nyttiga recept som hon använder på sina hälsoevents. Målet är att visa vilka hälsoeffekter näringsrik mat, bastubad, träning och rätt tankar kan ge kroppen, och hur man uppnår vitalitet och behåller energin livet ut.

-Det blir ett fullspäckat föredrag om de nyaste trenderna inom holistisk hälsa, kost och superfood som boostar din hud, organ och hälsa på rekordtid, säger Linda Myrberg.

På Acadermias Skönhetsscen kommer besökaren kunna att del av dessa och andra föredrag under mässan. Se hela scenprogramet här.

För mer information besök www.acadermia.se eller kontakta:Catarina Pap de Pestény, vd Acadermia, catarina@acadermia.se, 076-571 02 79
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66

Acadermia är Sveriges viktigaste mötesplats inom modern skönhetsvård med syftet att verka för en säkrare skönhetsbransch. På Acadermia får du koll på det senaste inom hud, hår, make up, naturlig skönhet, estetisk tandvård, estetisk kirurgi samt estetiska behandlingar. Acadermia arrangeras årligen på Stockholmsmässan samtidigt som Allt för Hälsan och Fitnessfestivalen och är därmed norra Europas största event inom träning, hälsa och skönhet.

• Livsstil

• naturlig skönhet
  • anti-aging

Läs mer på acadermia.se eller facebook.com/acadermia