MR-screening alternativ till förebyggande operation

I en ledare i Journal of Clinical Oncology tidigare i år belyser Dr. Monika L. Burness vid University of Chicago styrkan i MR-undersökningar när det gäller att upptäcka tumörer i ett tidigt stadium och menar att det kan vara ett alternativ till förebyggande bröstoperation (då man tar bort brösten i förebyggande syfte) för kvinnor med förhöjd genetisk risk för bröstcancer.

En studie som presenteras i samma nummer av tidningen, utförd av Warner et al, följde kvinnor med genetiska mutationer (BRCA 1 och BRCA 2) som ger dem särskilt hög risk att drabbas av bröstcancer. Man fann att med en årlig MR-undersökning kunde man identifiera tumörer i ett tidigare stadium än med årliga mammografiundersökningar. Detta eftersom man med hjälp av MR kan se mindre tumörer än med mammografi. I gruppen som fick årliga MR-undersökningar var risken avsevärt lägre att en tumör nått ett avancerat, svårbehandlat stadium innan den upptäcktes, vilket ger avsevärt bättre behandlingsutsikter.

Dr. Burness skriver att Warner et al:s resultat bekräftar att MR är en överlägsen bilddiagnostikmetod för att upptäcka tumörer i ett tidigt stadium och menar att MR-screening är ett rimligt alternativ till en förebyggande bröstoperation.

Burness efterlyser dock fler studier för att kunna bestämma optimal screening-frekvens samt förbättra specificiteten i undersökningen. MR har nämligen, vilket Burness också poängterar, behov av bättre specificitet då man får för många så kallade falska positiva vilket leder till onödiga biopsier, onödiga kostnader och onödig oro för patienterna. Dessutom finns risk för en allvarlig komplikation kallad NSF (Nephrogenic Systemic Fibrosis) i samband med användning av dagens kommersiellt tillgängliga MR-kontrastmedel för patienter med nedsatt njurfunktion. Burness skriver att detta idag begränsar användningen av MR för vissa patientgrupper.

Det som Burness efterfrågar är just det som SPAGO Pix, kontrastmedlet som vårt dotterbolag utvecklar, löser, dvs. både risken för njursjuka patienter att drabbas av NSF samt problemet med specificiteten. Framförallt uppnår man avsevärt bättre kontrast vid tumörvisualisering än med dagens kontrastmedel genom att kontrastmedlet ackumuleras i tumören, vilket ger högre specificitet.

Läs Dr. Burness ledare i Journal of Clinical Oncology här.

Andreas Bunge
VD Accelerator Nordic AB