Accelerator delar ut dotterbolaget SPAGO Imaging AB till aktieägarna

Årsstämman i Accelerator Nordic AB (”Accelerator”) har idag beslutat i enlighet med styrelsens framlagda förslag om utdelning av Accelerators innehav i dotterbolaget SPAGO Imaging AB (”SPAGO”) till Accelerators aktieägare.

Accelerator har tidigare offentliggjort planerna på att dela ut Accelerators aktieinnehav, om ca 55,1 procent, i dotterbolaget SPAGO till Accelerators aktieägare. SPAGO är sedan den 27 december 2012 anslutet till AktieTorget. Årsstämman i Accelerator har nu beslutat i enlighet med styrelsens framlagda förslag om utdelning. Utdelningen görs enligt Lex Asea, vilket innebär att utdelningen är skattefri för Accelerators aktieägare.

Femtiotvå (52) B-aktier i Accelerator ger rätt till en (1) aktie i SPAGO. Om aktieinnehavet i Accelerator inte är jämnt delbart med 52 erhålls ekonomisk kompensation motsvarande fraktionernas värde av en hel Spagoaktie. Ej jämnt delbara fraktioner kommer att säljas courtagefritt på AktieTorget genom Avanza Banks försorg. Likviden, utan avdrag för courtage, utbetalas till fraktionsinnehavarna via Avanza Bank.

Viktiga datum i samband med utdelningen:

26 mars – Sista dag för handel i Accelerators aktie inklusive rätt till utdelning.

27 mars – Accelerators aktie handlas utan rätt till utdelning.

2 april – Avstämningsdag för utdelningen.

För ytterligare information kontakta Maria Wrethag, VD Accelerator Nordic AB, +46 76 119 19 83.

• spago
  • utdelning
  • årsstämma

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom Life Science, inriktad på ”Imaging Software” och ”Medical Nanotechnolgy”. Bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och flera av dem har nått kommersialiseringsfas. SyntheticMR AB har utvecklat en programvara som effektiviserar och förbättrar MR-undersökningar och som finns i kliniskt bruk. AddBIO AB har utvecklat en teknik för bättre infästning av ortopediska implantat som är i klinisk fas. SPAGO Imaging AB utvecklar ett kontrastmedel som har potential att avsevärt förbättra den diagnostiska nyttan av MR-undersökningar. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Fondförvaltning AB. Aktien listas på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se.