Almi Invest investerar i AddBIO

Accelerators dotterbolag AddBIO tar in maximalt 9,4 miljoner kronor i en nyemission i vilken Almi Invest investerar 3 miljoner kronor och Accelerator 4,2 miljoner kronor. AddBIO får samtidigt ytterligare två nya ägare som tillsammans med andra befintliga ägare investerar resterande 2,2 miljoner kronor.

”Det är oerhört roligt att Almi ser samma potential i AddBIO som vi gör och därför väljer att gå in som delägare i bolaget. Fokus för AddBIO är nu att identifiera en eller flera industriella partners för produkten Zolidd och de positiva kliniska resultat som presenterades tidigare i år har ytterligare förbättrat förutsättningarna för att inleda partnersamarbete med implantatbolag på dentalsidan”, säger Maria Fors, VD Accelerator Nordic AB.

Efter emissionen erhåller Almi Invest, som sedan tidigare inte har något innehav i AddBIO, 10,19 procent av röster och kapital i AddBIO. Accelelerators ägarandel i AddBIO förändras i samband med emissionen från 61,81 procent till 56,20 procent av röster och kapital.

AddBIO har utvecklat Zolidd®, ett patenterat nanolager som frisätter bisfosfonat, ett benstärkande läkemedel, för ortopediska och dentala implantat. I februari meddelades positiva kliniska resultat från den forskningsstudie som genomförts vid universitetssjukhuset i Linköping och som visar att dentala implantat som behandlats med bisfosfonat sitter bättre fast i benvävnaden.

För ytterligare information kontakta Maria Fors, VD Accelerator Nordic AB,
+46 76 119 19 83.

• addbio
  • almi
  • nyemission
  • maria fors
  • zolidd

• Skåne

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom Life Science, inriktad på ”Imaging Software” och ”Medical Nanotechnolgy”. Bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och flera av dem har nått kommersialiseringsfas. SPAGO Imaging utvecklar ett kontrastmedel som har potential att avsevärt förbättra den diagnostiska nyttan av MR-undersökningar. AddBIO har utvecklat en teknik för bättre infästning av ortopediska implantat som är i klinisk fas. SyntheticMR’s programvara för effektivare MR-undersökningar har tagits i kliniskt bruk under 2011. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien listas på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se .