Ge järnet på våffeldagen med fluffiga belgiska våfflor

Ge järnet på våffeldagen med fluffiga belgiska våfflor

Den 25 mars struntar vi svenskar i allt vad kostregler heter och börjar glupska i oss våfflor på löpande band – men varför inte variera den klassiska tunna våfflan med den betydligt fluffigare belgiska varianten?

Frasiga våfflor med grädde och sylt i all ära, men belgiska våfflor är både högre och fluffigare än den traditionella varianten. På gatorna i Bryssel säljs de varma med olika topping i så gott som varje hörn. Att tänka på är att de belgiska våfflorna blir som bäst när de gräddas i ett speciellt järn.

Toppa dina belgiska våfflor med vispad grädde, sylt och frukt, eller testa något annorlunda som amerikanska frukostvåfflor med bacon och ägg. Oavsett vilka tillbehör du väljer kommer de lätt att smälta in i våfflans kvadratiska gömmor.

Det här behöver du för belgiska våfflor:

2 ägg
125 g smör
2,5 dl mjölk (3 %)
2 dl vatten
1 pkt färskjäst (12 g)
0,5 tsk salt
0,75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6,75 dl vetemjöl

1. Separera äggulorna från vitan utan att spilla gula i vitan.
  2. Smält smöret och tillsätt mjölk och vatten. Värm till vätskan är fingervarm.
  3. Smula jäst i en bunke och lös upp i degvätskan.
  4. Tillsätt äggulor, salt, vaniljsocker, vetemjöl och strösocker. Rör till en slät smet.
  5. Vispa äggvitor till mjuka toppar i en ren bunke. Vänd försiktigt ner den i smeten och låt vila i 20 minuter.
  6. Värm våffeljärnet, pensla med smält smör och grädda våfflorna i 4–5 minuter.

Våffeldagen till ära erbjuder vi våra våffeljärn för belgiska våfflor till ett extra förmånligt pris. Använd koden "VÅFFELDAGEN" när du checkar ut för att få 25 % rabatt fram till den 26/3.