Se upp för denna farliga mygga på solsemestern

Se upp för denna farliga mygga på solsemestern

Den livsfarliga myggarten Aedes aegypti har siktats på den omtyckta kanarieön Fuerteventura i Spaninen. Är du en av många svenskar som tänkt resa dit kan ett bra myggskydd vara direkt avgörande.

Myggarten Aedes aegypti är en smittospridare av bland annat gula febern, denguefeber och zikaviruset. Enligt uppgifter från TT och tidningen La Provincia har den potentiellt farliga arten spanats på det mycket populära resmålet Fuerteventura, en kanarieö i Spaninen.

De myggor som hitills stötts på hittats har ännu inte burit på smittan, men myndigheter har gått ut med information om möjliga åtgärder. Är du en av många svenska turister som kommer besöka Spanien under vintern? Ta med ett bra myggskydd som håller smittospridarna på avstånd.

Med ett portabelt myggskydd från Thermacell skapar du en myggfri zon på upp till 20 kvadratmeter. Du slipper dessutom besväret att kleta på dig en massa olika myggmedel med varierande effektgrad. Thermacell drivs av en mindre gaspatron som värmer upp en matta med luktlöst myggmedel.

Refiller till Thermacell går att köpa i många länder världen över, vilket gör det enkelt att resa jorden runt utan att ta med gaspatronerna.