Ge din mage en lugn semester med Lactocare

Ska du resa söderut i sommar? Nya rutiner och annorlunda mikroorganismer kan rubba den normala bakteriefloran så magen behöver lite extra omtanke. Glöm inte att packa ner Lactocare Travel och Lactocare Stop – två kosttillskott med vänliga mjölksyrabakterier som säljs på apotek.

Många som tillbringar semestern utomlands upplever obalans i magen. Genom några enkla steg kan du förebygga besvär. Här har vi samlat sex goda råd för en gladare mage.

1. Undvik kranvatten. Drick bara kranvatten om du är säker på att det är rent. Detsamma gäller vatten som används till isbitar och tandborstning. Välj mineralvatten på flaska för att vara på säkra sidan.

2. Tvätta händerna. Tvätta alltid händerna noggrant när du har varit på toaletten och innan du lagar mat.

3. Extra handrengöring. Använd handdesinfektion i form av gel eller desinficerande våtservetter som ett komplement eller alternativ till vanlig handtvätt.

4. Frukt och grönt. Frukter och grönsaker bör sköljas noggrant i rent vatten. Välj gärna sådana som kan skalas, till exempel banan, apelsin och avokado.

5. Hetta upp maten. Försäkra dig om att maten du äter är ordentligt gensomstekt (särskilt kyckling) eller kokt och riktigt varm. Det gäller även grönsaker.

6. Drick mycket vatten. Om du har turistdiarré behöver du rikligt med vätska, i synnerhet om du är i ett varmt land. Välj gärna vatten på flaska och te.

Res tryggt med Lactocare

Om du tänker lite extra på din mage så kan du njuta fullt ut av semestern. Mjölksyrabakterier är aktiva, levande och goda bakterier som förekommer naturligt i tarmen. De underlättar matsmältningen och hjälper till att hålla magen i balans. Lactocare är en serie kosttillskott med vänliga mjölksyrabakterier för hela familjen. För sommarsemestern föreslår vi dessa produkter:

• Lactocare Travel. På väg utomlands? Lactocare Travel innehåller 3 miljarder levande mjölksyrabakterier och 4 miljarder värmebehandlade mjölksyrabakterier från 3 olika bakteriestammar. Dosering: 1-2 kapslar dagligen. Rek. konsumentpris: 139 kr/30 st.

• Lactocare Stop – 2 i 1. Är magen i uppror? Lactocare Stop innehåller 2,5 miljarder jästbakterier (Saccharomyces Boulardii) och 4 miljarder värmebehandlade mjölksyrabakterier från 3 olika bakteriestammar. Dosering: 1-2 kapslar dagligen vid behov. Rek. konsumentpris: 149 kr/30 st.

Kosttillskott bör inte ersätta en varierad och balanserad kost.

Christina Sandström, Produktchef OTC, Actavis. Tel: 08- 13 63 14, e-post: csandstrom@actavis.se

• lactocare