Ett stort lyft för Topocad när man presenterar volymberäkning med flera modeller

Under sommaren släpps Topocad 16.2 som har varit under utveckling sedan tidigare i våras. Den stora nyheten i Topocad 16.2 är beräkning av modell mot modell som har fått ett helt nytt sätt att beräkna. Numera kan man ange många modeller som ligger ovanpå varandra helt eller delvis och beräkna volymer mellan alla typer av modeller med olika typer av inställningar.

Redovisningen av volymerna sker på flera olika sätt. Dels via en volymrapport där det går att redovisa ett profilformulär i realtid med de ingående modellerna som terrängprofiler. Det går även att direkt skapa sektioner genom området för att slutligen skapa solider av mängderna. Dessa mängder går utmärkt att redovisa i den tidigare inbyggda volymrapporten.

Addera terrängmodeller

Kommandot för att lägga ihop terrängmodeller har kompletterats med funktioner för att enbart ta med den högsta punkten, enbart den lägsta punkten eller som tidigare ha prioriterad terrängmodell.

Pålprotokoll

Pålprotokollet har utökats med att man nu kan jämföra pålarna mot varandra i ett terrängmodellsplan. En terrängmodell med olika nivåer kan användas för att jämföra hur de teoretiska och inmätta pålarna skär i terrängmodellen. Sedan tidigare kan pålar både vara linjer och/eller solider.

Explodera teckenförklaring

För en mer exakt redigering av texter, symboler, linjer i teckenförklaring i utskriftshanteraren kan man nu explodera teckenförklaringen och redigera den i CAD-läge med alla dess redigeringsmöjligheter.

Formatering av texter – modifiera

I Topocad 16.2 har man gjort det möjligt för användaren att redigera formatering av texter, exempelvis ange fet, kursiv, understruken, överstruken, upphöjd och nedsänkt text.

BIM

Ett nytt kommando som ger användaren möjlighet att per automatik hämta ut en solids under, övre eller alla kanter. Detta för att möjliggöra enklare utsättning.

Etikettering

Kommandot för etikettering har utökats med att man nu kan ange startsektion och även inkludera geometrier. Nu kan man skriva ut en linjes sektioner, radier, klotoider, bäringar och längd.

Norge

Implementation mot norska NVDB är förenklad. Det är nu lätt att hämta data direkt från den norska vägdatabasen.