Barbarians Rising: Ny storserie på HISTORY

Barbarians Rising: Ny storserie på HISTORY

Svenska tv-tittare kan se fram emot den nya serien Barbarians Rising som har premiär söndag 4 september på HISTORY. Dokumentärdramat i åtta delar berättar om några av historiens mest ökända krigare och deras episka strider för att fälla det romerska riket.

Barbarians Rising berättar historien om romarrikets uppgång och fall ur perspektivet av de rebelliska ledare som ledde upproret. Romarna kallade dem “barbarer” - människor som levde i en brutal och våldsam tillvaro bortom civilisationen. Men dessa modiga män och kvinnor var också ledarna i upproret som förändrade världen. Detta är den sanna historien om deras 700 åriga kamp för att besegra det starkaste imperiet någonsin.

Seriens stjärnspäckade rollista inkluderar Nicholas Pinnock (Captain America: The First Avenger) som Hannibal, Ben Batt (The Edge of Love) som Spartacus, Kirsty Mitchell (The Royal Today) som Boudica, Tom Hopper (Black Sails) som Arminius, Emil Hostina (Harry Potter and the Deathly Hallows) som Attila, Gavin Drea (What Richard Did) som Alaric, Steven Waddington (The Imitation Game) som Fritigern, Richard Brake (Batman Begins och Game of Thrones) som Geiserik, och Jefferson Hall (Vikings och Game of Thrones) som Viriathus.

De dramatiserade rekonstruktioner kombineras med kommentarer från kända experter, som avslöjar den faktabaserade historien bakom legenderna, bland andra pensionerade U.S. General Wesley Clark, medborgarrättsaktivisten Jesse Jackson, Clarence B. Jones, talskrivare och rådgivare åt Martin Luther King Jr., samt professorer, arkeologer, författare and historiker.

"WONDERFULLY CHOREOGRAPHED AND SHOT" - The Australian

"ENTERTAINING AND ILLUMINATING" - The Wall Street Journal

Omfattande information om serien finns i vårt elektroniska presskit, som inkluderar skådespelar- och expertbiografier, detaljerade avsnittsbeskrivningar, högupplösta bilder, videoklipp och mycket mer. Presskitet inkluderar också seriens två första avsnitt för förhandstitt.

Barbarians Rising sänds åtta söndagar kl. 21.00 med premiär 4 september på HISTORY.