Dokumentärer du inte kan fly ifrån!

Dokumentärer du inte kan fly ifrån!

Varje lördag i december undersöker HISTORY några av historiens största flykter i en rad fängslande dokumentärer - från den mexikanska knarkkungen “El Chapo” till den mest spektakulära flygplanskapningen i amerikansk historia. I temat ingår även några av de mest beryktade flykterna från Alcatraz och från andrhögsäkerhetsfängelser.

Den 24 november 1971 kapade en kostymklädd man ett flygplan från Northwest Orient Airlines på väg till Seattle, Washington. Han berättade för besättningen att han hade en bomb i sin portfölj och krävde 200 000 dollar i kontanter och fyra fallskärmar. Efter han fått sin lösensumma hoppade mannen ut i natten från det luftburna planet - och han har aldrig setts sedan dess.

Under de 45 åren sedan den episka flygplanskapningen har FBI undersökt mer än tusen potentiella misstänkta, men frågan kvarstår: Vem var D.B Cooper? Dog han? Eller finns han därute? I den två delar långa dokumentären D.B Cooper: Case Closed? presenterar ett par journalister och deras utredare vad de kommit fram till under den fem år långa utredningen.

Mördaren, drogsmugglaren, folkhjälten, utbrytarkungen. Legenden om Joaquin “El Chapo” Guzman är välkänd, men nu avslöjar en helt ny dokumentär, The Rise and Fall of El Chapo, en bild utan motstycke av mannen bakom myten, och hur han gick från att vara en fattig försäljare med låg utbildning till att bli ledaren för en internationell drogkartell värd miljarder dollar.

I America's Greatest Prison Breaks berättar vi den fantastiska historien bakom Richard Matt och David Sweats fängelseflykt 2015 från Clinton Correctional i New York, och i dokumentären ser vi också på några andra djärva och skickliga fängelseflykter i den amerikanska historien.

Temamånaden avslutas med dokumentären Alcatraz: The Search for the Truth om John Anglin, Clarence Anglin och Frank Morris, som 1962 lyckades fly från det världsberömda fängelset. Fångarna antas vara döda då deras kroppar aldrig hittats. Men nu, över femtio år senare, har Anglin-brödernas familjer bestämt sig för att lösa mysteriet en gång för alla...

HISTORY'S GREAT ESCAPES:

Lördag 3 december 22.00
The Rise and Fall of El Chapo

Lördag 10 december 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (1:2)

Lördag 17 december 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (2:2)

Lördag 24 december 22.00
America's Greatest Prison Breaks