Februari på H2: Uppgörelsen med Hitler

Februari på H2: Uppgörelsen med Hitler

Under tiden andra världskriget pågick ökade motståndet mot nazisterna, och vanliga medborgare runt om i Europa började resa sig mot Hitler. I februari berättar H2 historien om dessa modiga människor och hur deras uppoffringar förändrade historien.

Temat inleds den 5 februari med The Liberators of Dachau - ett porträtt av de amerikanska trupperna som upptäckte det ökända koncentrationslägret under våren 1945. Dokumentären innehåller bl.a. intervjuer med några av de sista levande överlevarna från lägret i Dachau.

Samma kväll har H2 premiär på en exklusiv dokumentär om Rumäniens kung Michael I som trotsade Hitler och nazisterna under kriget. Kungens eftermäle förvrängdes av kommunistiskt propaganda, men nu, med hjälp av arkivfoton och intervjuer med historiker, forskare och kungen själv, berättar The King's War den sanna historien om Rumäniens kamp mot Hitler.

Också vanliga europeiska medborgare reste sig mot nazisternas förtryck, och i två avsnitt i serien WWII: Secret Army får vi veta mer om de modiga män och kvinnor som riskerade sina liv i den organiserade motståndsrörelsen över hela den europeiska kontinenten.

I slutet av kriget förhördes tusentals högt uppsatta nazistledare och deras anhängare av de allierade. Serien Last Days of the Nazis utgår från dessa förhör för att berätta den mörka berättelsen om Tredje riket ur ett annorlunda perspektiv, nämligen nazisternas egna.

I Heroes of War: Poland får vi veta mer om de polska männen och kvinnornas heroiska insatser under en tid då vanliga människor blev extraordinära hjältar, frihetskämpar och spioner - inklusive soldaten Witold Pilecki som avslöjade sanningen om KZ-lägret Auschwitz.

Tittarna kommer också att få en unik inblick i de sista månaderna av Hitlers styre. Med hjälp av sällsynta amatörfilmer och propagandafilmer fokuserar den två timmar långa dokumentären Third Reich: The Fall på de händelser som kulminerade i Tredje rikets kollaps.

H2-temat leder upp till andra säsongen av Hunting Hitler som har premiär på HISTORY söndagen 26 februari kl. 22. Serien fortsätter granska Hitlers mystiska öde vid krigets slut.

TABLÅÖVERBLICK

Söndag 5 februari
21.00 The Liberators of Dachau
22.00 The King's War