Forntidens största hits på H2

Forntidens största hits på H2

Forna tiders under fortsätter att fascinera och intrigera oss. I en helt ny serie på H2, Ancient Top 10, guidas tittarna genom den ultimata hitlistan av våra förfäders största prestationer - från magnifika städer och monument till avancerade vapen och teknologi.

Visste du att de gamla egypterna skapade mer än 70 miljoner mumier? Att robotik användes för nästan 2500 år sedan? Och att det tog cirka 30 miljoner mantimmar att bygga Stonehenge?

Dagens civilisation har de mäktiga väldena, de intelligenta människorna och antikens mäktiga städer att tacka för mycket. Uppfinningarna, teknikerna och de koncept som våra förfäder stod bakom möjliggjorde utvecklingen av mänskligheten och la grunden för vår moderna värld.

I tio underhållande program med högt tempo presenterar H2 en hitlista som har skapats under tusentals år. Nedräkningen inkluderar de mest dödliga vapnen, de största monumenten, den mest avancerade teknologin och stora städer i Egypten, Grekland och det romerska riket.

Serien kombinerar återskapande scener, dataanimering och kommentarer från historiker, egyptologer, forskare och andra exporter inom området, bl.a. militärexperten Terry Schappert (från H2-serien Warriors) och den brittiske historikern och tv-presentatören Bettany Hughes.

Gör dig redo för den ultimata nedräkningen från forntidens bästa och största!

Ancient Top 10 sänds tio onsdagar kl. 21.00 på H2, med start 1 mars.

Se en förhandstitt på avsnitt 1: Most Lethal Weapons och avsnitt 2: Secrets of Egypt.

AVSNITTSGUIDE

1. Most Lethal Weapons (1 mars)
Genom historien har människan försökt skapa nya och uppfinningsrika sätt att döda. I detta avsnitt tittar vi på forntidens tio mest dödliga och avgörande vapen.

2. Secrets of Egypt (8 mars)
Egyptens hemligheter har bestått i årtusenden. Sfinxens gåtor, mumifiering, pyramiderna - upptäckterna i Egypten är bland de högst profilerade arkeologiska fynden i historien.

3. Total Dictators (15 mars)
Girighet, politisk manipulation och mord. Dessa forntida diktatorer skydde inga medel för att försäkra sig om att deras namn fick en plats i historien bland de största härskarna någonsin.

4. Ancient Ships (22 mars)
I forna tider skapades några av de mest sofistikerade skeppen någonsin. I detta avsnitt tittar vi närmare på de tio mest avancerade skeppen.

5. Rome's Greatest Hits (29 mars)
Den fantastiska romerska civilisationen gjorde världen till vad den är i dag, med skapelsen av antikens mest teknologiskt avancerade ingenjörskonst - som fortfarande används.

6. Ancient Mysteries (5 mars)
Det finns mysterier som får oss att undra vad vi egentligen vet om forna tiders civilisationer. Vi tittar på fantastisk teknologi - från forntida datorer till modeller som demonstrerar flygning.

7. Ancient Greek Tech (12 april)
Grekerna var teknologiska pionjärer som skapade uppfinningar som verkade vara omöjliga, som en forntida dödsstråle konstruerad av Archimedes och Filons geniala användning av robotik.

8. Greatest Ancient Metropolises (19 april)
Bakom varje framgångsrikt imperium finns ett centrum, som driver expansion och styr avlägsna territorier. Här får du veta mer om de mest kända metropolerna.

9. Greatest Ancient Monuments (26 april)
De största forntida monumenten representerade både rikedom och makt. Se vilka arkeologiska platser som koras som de största monumenten över den antika världen.

10. Ancient Sieges (3 maj)
Några av de stora imperierna skapades genom krigföring, belägringar och förödande slag. Dessa är de tio mest betydelsefulla ögonblicken i historien - som aldrig kommer att glömmas!