H2® går under jorden - bokstavligen!

H2® går under jorden - bokstavligen!

Under varje storstads myllrande gator ligger stad på stad - alla med sin egen fascinerande och okända historia. Från och med den 20 april tar H2® tittarna med på en spännande resa under jorden i 13 nya avsnitt av serien Cities of the Underworld.

Några av de mest folkrika städerna på jorden, såsom Paris, New York, London och Rom, döljer underjordiska nätverk som en gång hade kritiska funktioner - från kusliga katakomber, läskiga fängelsehålor och hemliga gömställen till antika akvedukter, ockulta samfund och till och med mystiska skeppsvrak som har varit försvunna i hundratals år.

Cities of the Underworld undersöker de uppseendeväckande lager som ofta befinner sig djupt under markytan och man utforskar stadens historia. Här avslöjas de teknologiska underverk som möjliggjorde de imponerande konstruktionerna där ingenjörerna lyckades bygga lager på lager.

Säsong två börjar i den irländska huvudstaden Dublin, där programledaren Don Wildman undersöker gravkamrar, försvarstunnlar och kryptor som är gömda under staden. Det visar sig att dessa konstruktioner är daterade till 700- och 800-talet då vikingarna terroriserade i området!

Därefter reser Don Wildman till Prag där Hitler lär ha byggt underjordiska hålor för att gömma nazisternas vapen under andra världskriget. Vi får även veta mer om den sägenomspunna staden under Jerusalem där tempelriddare en gång gömde Dödahavsrullarna, och det massiva nätverket av tunnlar, grottor och passager som var hemliga för omvärlden under Vietnamkriget.

Underjordiska hemligheter utforskas även i New York, Washington, Moskva och andra större städer i säsong 2 av Cities of the Underworld på vardagar kl. 18.30 med start den 20 april.

Efter en kort paus återkommer serien den 15 juni för en tredje och sista säsong.