HISTORY OF THE FUTURE

HISTORY CHANNEL HØJDPUNKTER IN AUGUSTI 2022

ABANDONED ENGINEERING
Tisdagar kl. 21.00 från den 16 augusti

Världen är full av otroliga tekniska projekt och byggnader skapade i syfte att underlätta livet för dem som använder dem, imponera på dem som ser dem – och tjäna pengar åt dem som beställt, designat och byggt dem. De var stoff som drömmar skapas av. Ofta måste enorma tekniska problem lösas, hinder övervinnas och nya innovationer implementeras bara för att dessa fantastiska konstruktioner ens skulle byggas alls. Trots detta står numera många av dem övergivna, bortslängda som enorma, dyra, föråldrade leksaker som aldrig kommer användas på det sätt som ursprungligen avsågs. Andra säsongen av Abandoned Engineering utökar seriens framgångsrika format genom att leta upp exempel på otroligt ingenjörskap som på något sätt fallit i glömska. S2 (16x60 min)

FORGED IN FIRE
Onsdagar kl. 21.00 från den 31 augusti

Svärd må inte vara mångas förstaval i vapen nuförtiden – mer avancerade vapenslag finns trots allt att tillgå – men det hindrar inte vissa från att fortsätta arbeta som svärdsmeder.
Den förre militären Wil Willis är värd för denna tävlingsserie där fyra mästersmeder får i utmaning att smida svärdklingorna, vilka sedan testas av en expertpanel bestående av J. Neilson, Doug Marcaida och David Baker. Vinnaren får 10 000 dollar och titeln Forged in Fire-mästare. S8B (10x60 min)

HISTORY OF THE FUTURE
Onsdagar kl. 22.00 från den 3 augusti

Vi undersöker som regel det förgångna för att förstå nutiden. Historien kan emellertid tjäna ett mycket större syfte: Den kan hjälpa oss förutse det som ska ske i framtiden. History of the Future är en fascinerande resa genom tid och rum för att upptäcka resultatet av nutidens största utmaningar, från klimatfrågor till arbete, demokrati och globalisering. Hur övervanns det förflutnas miljömässiga utmaningar? Kommer robotar att bli framtidens anställda? Skulle vi kunna komma att domineras av superdatorer med artificiell intelligens? Vart kommer globaliseringen att föra oss? History of the Future ger svaren på dessa frågor – och många fler. (4x60 min)