HISTORY redo med nya säsonger av hitserier

HISTORY redo med nya säsonger av hitserier

Tittare med intresse för andra världskriget och skattjakter kan se fram emot nya avsnitt av tittarsuccéerna Hunting Hitler och The Curse of Oak Island. De helt nya säsongerna av HISTORY:s originalproduktioner har exklusiv premiär på kanalen i Sverige i januari.

Efter tre års utredning av historiens mest kända ouppklarade fall, går CIA-veteranen Bob Baer igenom före detta hemligstämplade dokument för att försöka lösa fallet och avgöra vad som egentligen hände den mest klandervärda massmördaren på 1900-talet, Adolf Hitler.

Begick nazistledaren verkligen självmord i april 1945, eller lyckades han fly?

I tredje säsongen av Hunting Hitler arbetar Bob Baer med Nada Bakos, en före detta CIA-analytiker och en av världens tyngsta experter på terroristnätverk. Hon var bl.a. en del av teamet som stod bakom att man lyckades fånga ledaren för al-Qaeda, Osama bin Laden.

Tillsammans skapar Bob Baer och Nada Bakos en fältgrupp som inkluderar U.S. Army Special Forces Sergeant Tim Kennedy, utredande journalist Gerrard Williams, Airborne Ranger och Special Forces Operator Mike Simpson, samt krigshistorikern James Holland.

Under sin resa runt om i världen gör gruppen av experter banbrytande nya upptäckter och fynd, vilka inkluderar en hemlig flyghangar vid Luftwaffes experimentella flygfält i norra Tyskland, vraket från ett militärsjöflyg i Uruguay, resterna av en sjunken ubåt djupt under vattnet i en norsk fjord och en hemlig flyktplan för att kunna flytta högt uppsatta nazister till Grönland efter kriget.

Även säsong 5 av The Curse of Oak Island har premiär i januari. Där följer vi bröderna Rick och Marty Lagina när de påbörjar det mest spännande kapitlet någonsin av det 220 år gamla mysteriet.

Efter några större upptäckter förra året, använder bröderna och deras medhjälpare nu avancerad teknologi och tung borrutrustning för att komma ännu djupare ner i Oak Island. De välkomnar nya forskare och specialgäster, formar nya allianser och undersöker nya, intressanta teorier.

I år är det exakt 50 år sedan en artikel om den kända Money Pit publicerades i tidskriftet Reader’s Digest, vilken drog igång de unga bröderna Laginas fantasi. Kommer de någonsin hitta öns gömda skatt? Eller kommer de som så många före dem bara stöta på fler hinder, eller ännu värre - hitta bevis på att en förbannelse verkligen vaktar Oak Islands hemligheter?

En sak är helt säker: Det nya året på HISTORY börjar fruktansvärt spännande!

HUNTING HITLER
Torsdagar 21.00 från 18 januari