Nordiska gudar och vidunder i ny serie på H2

Nordiska gudar och vidunder i ny serie på H2

Grekisk och nordisk mytologi innehåller episka sägner om gudar och vidunder som kämpar om att få styra världen. Kan någon av dessa hjältar och skurkar ha funnits på riktigt? I den helt nya serien True Monsters, som har premiär måndagen 31 oktober, avslöjar H2 den överraskande sanningen om historiens mest fasansfulla varelser.

Genom en blandning av dramatiserade rekonstruktioner och engagerade berättelser från en gästpanel bestående av fantasyförfattare, historiker och kriminaltekniker, avslöjar serien True Monsters mer om de legendariska gudarna och vidundren än du någonsin kan ana.

Serien tar utgångspunkt i klassiska myter från Grekland och Skandinavien, men inkluderar också vidunder och karaktärer från Bibeln och senare sägner. Nu har du chansen att få se gigantiska jättar som Goliat falla på slagfältet, bestar som Minotaurus förfölja sitt byte, Krampus släpa bort sitt offer, och demonen Hel med två ansikten regera över de döda i det isiga norr.

Åskguden Tor var en central figur i nordisk folktro, men hade han sitt ursprung i en krigare av kött och blod? Om så var fallet, kunde hans hammare Mjölner verkligen skapa åska?

Nya bevis pekar dessutom ut överguden Zeus födelseplats på toppen av ett berg i Grekland. Varför hade Medusa ett huvud med hår av ormar, och vilka illdåd fick hon genomlida? Och kunde den sanna myten om titanen Prometheus lösa ett antikt medicinskt mysterium?

Serien berättar också historien om Grendel från den kända sagan om Beowulf. Gick monstret verkligen till festlokalen i Danmark, som legenden säger? Och vad är sanningen om bärsärkarna till vikingar som var ökända för sin okontrollerbara ilska och vilda stridstemperament?

Klicka här för ett förhandsklipp från avsnitt 4: Gods and Monsters.

True Monsters visas fyra måndagar kl. 21 med start 31 oktober på H2.