Prisbelönt serie på H2® om USA:s historia

Prisbelönt serie på H2® om USA:s historia

Hur blev USA en av dem mest kraftfulla och inflytelserika nationerna i världen? Den storslagna serien i tolv delar America: The Story of the US, som har premiär på H2® torsdagen den 19 mars, berättar den extraordinära historien om hur Amerika utvecklats under de senaste 400 åren - från den tidiga koloniseringen till den nutida rymdåldern.

Med realistisk dataanimering, rekonstruktioner och tankeväckande insikter från några av Amerikas mest respekterade artister, företagsledare, akademiker och intellektuella, är detta en av de mest omfattande dokumentärerna som någonsin gjorts om USA:s historia.

Varje entimmes avsnitt i den Emmy-vinnande serien handlar om ett betydelsefullt kapitel i den amerikanska historien och börjar med svårigheterna i de första kolonierna och de växande slitningarna med britterna som slutade med självständighetsförklaringen, The Declaration of Independence. Serien berör även Transamerikanska järnvägen - dåtidens internet - inbördeskriget, den industriella revolutionen och de ekonomiska händelserna som resulterade i kraschen på Wall Street och den stora depressionen.

Det är en innehållsrik granskning av de människor, platser och ting som har skapat den amerikanska nationen, och det tuffa och spännande äventyret som har pågått i mer än fyrahundra år.

I slutet av resan reflekterar några av USA:s mest prominenta ledare och personligheter över händelserna efter andra världskriget, bland annat det kalla kriget, kapplöpningen mot rymden, medborgarrättsrörelsen, Vietnamkriget och valet av landets första mörkhyade president.

Bland seriens många medverkanden finns Colin Powell, Donald Trump, Martha Stewart, Liev Schreiber, Michael Douglas, Meryl Streep, Buzz Aldrin och många fler.

America: The Story of the US sänds på H2 på torsdagar kl. 21.00 med start 19 mars.

VISSTE DU ATT…

- 1776 bodde endast 2,5 miljoner människor i USA. I dag är det 314 miljoner.

- USA ligger som närmast mindre än 4 km från Ryssland.

- Amerikaner äter sammanlagt 50 kg choklad.. varje sekund!

- Alaskas kustlinje är längre än de övriga delstaternas tillsammans.

- I USA går det 845 motorfordon på 1000 personer.

- En stad i USA heter New Sweden och fyra städer heter Stockholm.