Svensk TV-premiär: The Liberators of Dachau

Svensk TV-premiär: The Liberators of Dachau

Den 29 april 1945 befriades det ökända KZ-lägret Dachau nära München av amerikanska trupper. De unga soldaterna var de första av de allierade att bevittna förintelsen. Nu berättar veteraner och fångar om sina upplevelser i en exklusiv dokumentär på H2.

Den en timme långa dokumentären The Liberators of Dachau (Die Befreier) ser tillbaka på de känslomässiga händelserna våren 1945 och berättar historien om hur amerikanska soldaterna färdades på den sista marschen genom Nazityskland och hur de upptäckte en plats som vare sig går att beskriva eller föreställa sig.

Några av de sista levande veteranerna och före detta fångar från Dachau berättar livligt om hur de upplevde befrielsen och hur den har påverkat - och fortfarande påverkar - deras liv.

Den ursprungliga orden till markstyrkorna var att förstöra vad som antogs vara ett ammunitions- och bränsleförråd. Men vad de amerikanska soldaterna faktiskt mötte var bortom alla föreställningar: ett tåg fullt av lik och ett läger med 32 000 fångar nära döden.

Både befriare och överlevare lider av posttraumatiska stressymptom och förintelserelaterade mardrömmar. Många av dem har ännu inte talat om sina upplevelser. Förrän nu.

Den tyske filmskaparen Emanuel Rotstein, som har producerat dokumentären, har samlat några av de sista levande internerna och veteranerna, där några ställer sig framför tv-kameran för allra första gången. Utöver de exklusiva intervjuerna innehåller dokumentären även bildmaterial i färg av händelserna våren 1945 som aldrig tidigare har visats.

Bland de medverkande veteranerna finns Donald Greenbaum, som var med om att befria Dachau och som nu är i 90-års åldern. För bara några år sedan lärde han känna Ernest Gross som överlevde Dachau och som bott i närheten av Donald i Philadelphia i 65 år!

I april 1945 var Ernest en 16-årig ortodox jude från Rumänien som väntade på döden i Dachau. Men han överlevde, och i dag är Donald och Ernest nära vänner…

The Liberators of Dachau har premiär söndagen 24 januari kl. 21.00 på H2.