GREATEST HEISTS WITH PIERCE BROSNAN PÅ THE HISTORY CHANNEL

THE HISTORY CHANNEL HØJDPUNKTER - MAJ 2023

GREATEST HEISTS WITH PIERCE BROSNAN

HELT NYTT OCH EXKLUSIVT | Tisdagar från 16 maj kl. 21:00

Sedan skapandet av valuta har pengar fått världen att snurra runt och människor har gjort allt som står i deras makt för att lägga vantarna på en lite större del av dessa pengar - inklusive att skipa planer för några av de mest löjliga och riskfyllda rånförsök genom tiderna. Med hjälp av dramatiska återskapanden, dynamiskt berättande och banbrytande visuella effekter, tillsammans med vittnesskildringar i första person från människorna som var där, gräver "Greatest Heists with Pierce Brosnan" djupare in i de intrikata planerna och våghalsigheten hos de kriminella hjärnorna som riskerade sin frihet för en chans till en livstid av rikedom och överflöd. Hollywoodlegenden Pierce Brosnan, ger med hjälp av toppmodern teknologi liv åt dessa globala nyhetsrubriker, genom att sätta tittarna i centrum av handlingen och bryta ner varje aspekt av planen, inklusive det listiga teamet, det tilltänkta målet, utförandet och slutligen efterspelet. (8x60)

ROSS KEMP: DEEP SEA TREASURE HUNTER

HELT NYTT OCH EXKLUSIVT | Fredagar från 5 maj kl 20:00

I “Deep Sea Treasure Hunter” kommer vi att få se den engelska skådespelaren och TV-presentatören Ross Kemp dyka djupare och resa längre än tidigare för att utforska skeppsvrak av stor historisk betydelse. Ross får sällskap i serien av den legendariske dykmästaren Neil Brock, dyktankexperten och säkerhetsdykaren Mark Culwick, marinarkeologen Mallory Haas och en mängd nya historiker och maritima experter. I serien kommer Ross att dyka bland spillrorna efter några av de viktigaste ögonblicken i brittisk historia, från vraket från D-Day som övergavs i Engelska kanalen, till platsen för ett av de mest kända skeppsvraken som någonsin upptäckts, Mary Rose. Längs vägen kommer han att dyka vid nya vrak utanför Cornwalls kust och resa så långt bort som till Röda havet i Mellanöstern på jakt efter det föränderliga ansiktet på Storbritanniens imperialistiska förflutna. (4x60)

LOOTING HISTORY

HELT NYTT OCH EXKLUSIVT | Tisdagar från 23 maj kl 20:00

Det är den svarta marknaden som ingen vill prata om. Varför? Eftersom den eftertraktade varan som produceras av denna olagliga verksamhet pryder väggarna hos de fantastiskt rika och upptar podier i världens största museer, och ingen vill tänka särskilt mycket på var dessa skatter kom ifrån. “Looting History” dokumenterar hur handeln med stulna antikviteter och konst har blivit en viktig inkomstkälla för kriminella syndikat, gäng och terrorister över hela världen. I många fall är de genererade intäkterna bara överträffade av de från försäljning av droger. När ISIS kontrollerade Syrien och norra Irak, uppskattas det att den islamiska terrororganisationen varje år fick 150-200 miljoner dollar rakt ner i fickan från den olagliga handeln med stulna artefakter. Dyrbara antika skatter uppgrävda ur marken. Ovärderlig konst nedriven från väggar. Det är en modern tragedi, eftersom de största av mänsklighetens prestationer reduceras till inget mer än obscena varor. Med hjälp av en ny fallstudie kommer varje avsnitt av “Looting History” att titta på hur och varför alla, från Islamiska staten till den kinesiska triaden, har gett sig i lag med dessa smutsiga affärer, och varför internationella brottsbekämpande myndigheter är fast beslutna att stänga ner dem, men ofta finner att de är maktlösa när det kommer till att faktiskt agera. (8x60)

HITLER’S WAR

HELT NYTT OCH EXKLUSIVT | Torsdagar från 25 maj kl. 21:00

Åtta entimmesavsnitt, som vart och ett fokuserar på ett nytt slag, följer vägen för Hitlersolyckliga militära satsningar från de tidiga blitzkrieg-triumferna till katastrofen i Stalingrad och vidare till det sista slaget om Berlin. Varje fascinerande avsnitt av Hitlers krig avslöjar den föränderliga taktiken, vapnen och flygplanen som formade slagens karaktär, med ett särskilt fokus på erans snabbt utvecklande militära teknologier. (8x60)