A+E Networks lanserar svensk version av HISTORY och ökar distributionen med Viasat

Pressmeddelande -

A+E Networks® lanserar nästa månad en svensk version av tv-kanalen HISTORY®, och ökar kanalens distribution i och med ett samarbetsavtal med MTG Sverige. Det innebär att Viasats kunder kommer att få tillgång till kanalen.

HISTORY relanseras den 15 november med ett programinnehåll helt anpassat för den svenska marknaden. Kanalen blir nu tillgänglig även för Viasats kunder med Silver- och Guldpaket, och går också att streama genom Viaplay.

Dessutom kommer A+E Networks att lansera lokal försäljning av annonsering och sponsorskap tillsammans med MTG Sverige, med start i januari 2018.

- Vi är glada över att kunna erbjuda en lokal version av HISTORY i Sverige, vilket visar på vårt ökade engagemang i regionen. MTG:s erfarenhet och starka marknadsposition gör dem till den perfekta partnern för att arbeta med kanalens annonsförsäljning, vilket banar väg för nya möjligheter för båda företagen, säger Adrian Pilkington, SVP Commercial Strategy och General Manager Nordics, Benelux, Middle East and Africa på A+E Networks UK.

- Vi på Viasat ska erbjuda våra kunder den bästa underhållningen med en mix av film, sport, serier och faktabaserade program. Det är alltid roligt att kunna presentera nyheter som gör utbudet ännu bättre, och genom premiären av HISTORY får våra kunder med Guld- och Silverpaketet tillgång till en ny svensk högklassig faktakanal, säger Sahar Kupersmidt, SVP för Viasat på MTG Sverige.

Utbudet på HISTORY kommer bland annat att innehålla den hyllade amerikanska dramaserien Texas Rising, som får svensk premiär, med bland andra Bill Paxton, Ray Liotta och Brendan Fraser, samt nya säsonger av HISTORY:s originalproduktioner Hunting Hitler och The Curse of Oak Island. Den svenska publiken kommer också att få se de senaste avsnitten av populära globala serier som Alone, Forged in Fire och Pawn Stars.

HISTORY lanserades första gången i Norden 1997 och är numer tillgänglig för mer än 2,8 miljoner hushåll i regionen. Kanalen når globalt mer än 300 miljoner hushåll.