The Food That Built the World

HISTORY höjdpunkter, februari 2020

THE FOOD THAT BUILT THE WORLD

Tisdagar kl. 21.00 från den 25 februari

Under många generationer världen över har matjättar som Henry Heinz, Milton Hershey, John och Will Kellogg, C.W. Post och bröderna McDonald varit allmänna begrepp, men du känner säkert inte till deras bakgrund. Innan de blev arumärken var dessa personer briljanta – ibland skoningslösa – visionärer som revolutionerade våra livsmedel och för alltid förändrade matlandskapet. Denna miniserie återger de fascinerande berättelserna om människorna bakom den mat som byggde vår värld – de som använde hjärna, muskler, blod, svett och tårar för att nå Amerikas hjärta (och därefter världens) genom dess mage, och som längs vägen även byggde hela städer, pfann ny teknik, och hjälpte till att vinna krig. (3x120 min)

UNCHARTED MYSTERIES

Fredagar kl. 21.00 från den 21 februari

Unchartered Mysteries följer äventyraren och överlevnadskonstnären Cliff Simon när han utforskar paranormala mysterier i några av världens mest extrema och utmanande miljöer. Från den fruktansvärda, vingförsedda Djävulen i Jersey till Hawaiis dödliga nattvandrare – Cliff är fast besluten att avslöja sanningen bakom dessa mardrömslika myter och legender, vilket innebär att använda alla sina färdigheter för att vandra, simma och till och med kräla in på platser som de flesta aldrig skulle våga bege sig till. Längs vägen ger forskare, shamaner, historiker och vittnen oss sina egna ledtrådar som kastar ljus över mörka hemligheter som ofta trotsar naturliga förklaringar. Cliff rådslår med lokala guider för att planera sin rutt, men efter det får han sköta sig själv och ensam bege sig ut i det ena extrema landskapet efter et andra, till hemsökta platser där vildmark och det paranormala möts. (6x60 min)

A+E Networks®
A+E Networks är ett prisbelönt globalt medieföretag som erbjuder ett varierat medieval, från tv-kanaler och hemsidor till video/DVD, spel och undervisningsmaterial. A+E Networks inkluderar A+E®, Lifetime®, LMN®, FYI™, HISTORY2™, A+E Studios™, HISTORY en Español™, Crime + Investigation™, Military HISTORY™, Lifetime Real Women®, A&E IndieFilms®, A+E Networks International®, A+E Networks Digital® och A+E Networks Consumer Products™. A+E Networks kanaler och program når fler än 335 miljoner hushåll i över 200 regioner världen över. A+E Networks, LLC. är ett joint venture mellan Disney-ABC Television Group och Hearst Corporation.

A+E Networks® UK
A+E Networks UK är ett joint venture mellan Hearst och Sky. Företagets portfölj består av banbrytande fakta- och underhållningskanaler av hög kvalitet, som inkluderar HISTORY®, Lifetime®, Crime + Investigation®, HISTORY2™ och den nya free-to-air-kanalen BLAZE®. A+E Networks UK lanserades i november 1995, och företagets 20 kanaler når 60 miljoner hushåll i nästan 100 länder i Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Central- och Östeuropa, Afrika och Mellanöstern. Företaget har kontor i London, Warszawa och Johannesburg.