Great Escapes with Morgan Freeman på HISTORY Channel

The HISTORY Channel höjdpunkter, februari 2022

THE HUNT FOR BALTIC GOLD

Fredagar kl. 21.00 från den 18 februari

I tredje säsongen av The Hunt For The Baltic Gold återvänder vi till hjältar från tidigare säsonger. Hur gick det för dessa framträdande bärnstensexperter? Krzysiek och teamet hittar ett nytt ställe att gräva på – kommer denna plats att erbjuda mer gästvänliga villkor? Efter att ha slagit rekordet i Guinness Rekordbok för värdens största bärnstensskulptur – ”Tytanic” (världens största bärnstensmodell av Titanic). Ställs Krzysiek inför ett flertal rejäla utmaningar. Benedict tar farväl av HEL-6, vars besättning nu seglar ett nytt fartyg över vattnen i Gdansk-bukten. Vår grupp får sällskap av Przemek – expert på Östersjön, dykare som servare mindre fartyg på jakt efter trasiga ankare och bärnsten! (5x60 min)

GREAT ESCAPES WITH MORGAN FREEMAN

Tisdagar kl. 22.00 från den 1 mars

Great Escapes with Morgan Freeman är en serie i 8 delar från HISTORY® Channel med Morgan Freeman som värd och exekutiv producent. Den femfaldigt Oscars®nominerade skådespelaren – av vilka han vann en – har medverkat i hundratals filmer och TV-roller. En av hans mest berömda och älskade rolltolkningar gjorde han i ”Nyckeln till frihet”, en film som handlar om de intagna i det påhittade Shawshank-fängelset. I denna serie utforskar Morgan de verklighetens fängelserymningar som fascinerat allmänheten. Det hela blir en skärskådande och personlig insikt i vad fångarna ställs inför under sina rymningsförsök. Berömda rymningar från Alcatraz, Dannemora, Pittsburgh State och andra platser återskapas med skådespelare och kompletteras med intervjuer med fångarna själva, deras släktingar, cellkamrater samt vakter fängelsepersonal som försökte förhindra rymningarna. Förutom dessa intervjuer och dramatiseringar använder serien ny mjukvaruteknik kallad ”Unreal Engine” för att – med stor precision – återskapa själva fängelserna. (8x60 min)

AMERICAN PICKERS

Vardagar från 17.00 från den 7 februari

American Pickers återvänder till HISTORY Channel i februari med nya avsnitt och nya historier att berätta. Serien följer den skicklige ”pickern” Mike Wolfe, ägare av Antique Archaeology, när han beger sig ut på jakt efter föremål med historiskt, samlar- och popkulturellt värde som sedan länge glömts bort av sina ägare. Längs vägen träffar Mike på folk vars egna berättelser öppnar en ny dörr till amerikanska liv och amerikansk historia.

I USA:s småstäder och bakvatten ligger skatter och väntar på att hittas – ovärderliga reliker från historien dolda i skrothögar, lador och garage. Kan Mike och hans team finna dessa förlorade artefakter och förvandlar rost till guld? (25x60 min)

CRAIG CHARLES: UFO CONSPIRACIES

Fortsätter på tisdagar kl 21.00

Finns verkligen utomjordingar? Denna fråga har skapat debatt och kontrovers bland människor i många århundraden.

I varje avsnitt av Craig Charles: UFO Conspiracies får vi se DJ:n från BBC 6, tillika Red Dwarf-skådespelaren Craig Charles och den världsberömda astrofysikern Sarah Cruddas ta sig an berömda UFO-observationer i den specialkonstruerade “forsknings-hubben”, där de går igenom att stort urval bevis för att avgöra om det finns en världslig förklaring för observationerna, eller om det hela går bortom vad vanlig vetenskap kan förklara.

Som moderna versioner av Mulder och Scully undersöker Charles och Cruddas beryktade fall inklusive följande: det amerikanska försvarsdepartementets läckta bilder av oidentifierade flygande farkoster som cirklar runt amerikanska slagskepp utanför Kaliforniens kust år 2004; de spektakulära Phoenix-ljusfenomenen i Arizona; samt Alan Godfreys ökända UFO-observationer över Todmorden i Yorkshire.

Genom att berätta historien genom otroliga arkivbilder och intervjuer med huvudaktörerna och världens ledande exporter tar Craig Charles: UFO Conspiracies åskådaren med sig in i några av världens mest otroliga observationer någonsin. Denna serie dissekerar frågan djupare än någon tidigare gjort I syfte att besvara frågan: Är vi verkligen ensamma? (10x60 min) Ingår i Mystery Season