MYSTERIESÄSONG PÅ THE HISTORY CHANNEL

The HISTORY Channel höjdpunkter, januari 2022

THE UNXPLAINED WITH WILLIAM SHATNER (S2)

Måndagar kl. 20.00 från den 31 januari

The UnXplained with William Shatner återvänder till HISTORY Channel nu i januari. Från producenterna bakom Ancient Aliens och The Curse of Oak Island kommer denna 1 timme långa fiktionsfria serier som utforskar världens mest fascinerande, märkliga och oförklarliga mysterier. Med den Golden Globe- och Emmy-vinnande skådespelaren William Shatner (Star Trek, Boston Legal) som värd inleds varje enskilt avsnitt fängslande bidrag från forskare, historiker, vittnen och ögonvittnen – som var och en försöker kasta nytt ljus över hur det skenbart omöjliga faktiskt kan ske. I allt från mystiska strukturer och såkallade “onda” platser till märkliga varelser och bisarra ritualer utforskar The UnXplained ämnen som förundrat mänskligheten i århundraden. (8x60 min) Ingår i MYSTERIESÄSONG.

THE CURSE OF OAK ISLAND (S9)

Måndagar från den 24 januari kl 21.00

Rick, Marty och Oak Island-teamet är tillbaka, mer beslutsamma och med mer resurser och Teknik än någonsin tidigare i syfte att kunna lösa det 224 år gamla skattmysteriet. I otaliga sekel har otaliga skattjägare försökt finna svaret på vad som finns under Oak Island. Är det en piratskatt eller en hord vikingar? Ett uråldrigt Fort Knox eller till och med en sedan länge försvunnen biblisk relik som den heliga Arken? Ingen vet, och alla som har försökt ta reda på det har stött på oväntade problem i form av gillrade fällor. Någon har gjort stora ansträngningar för att dölja vad som nu än finns där, för några få meter ner översvämmas gropen av vatten som strömmar in från otaliga dolda, konstgjorda kanaler. Då träder bröderna Lagina från Michigan in på scenen. Storebror Rick är besatt av att avkoda hemligheterna, varför lillebror och tillika oljekillen från Texas, Marty, lagt en förmögenhet på att få åtkomst till ön. Denna sommar gräver de djupt I sina fickor för att gräva och utnyttja teknik på ett helt nytt sätt. Detta kan vara lösningen, men det finns hinder. Det finns en gammal profetia kallad The Curse of Oak Island som säger att ”sju kommer att dö innan skatten hittas”. Bröderna Lagina är fullt medvetna om antalet offer hittills… sex. (26x60 min) Ingår i MYSTERIESÄSONG.

CRAIG CHARLES: UFO CONSPIRACIES

Tisdagar kl 21.00 från den 11 januari

Finns verkligen utomjordingar? Denna fråga har skapat debatt och kontrovers bland människor i många århundraden. I varje avsnitt av Craig Charles: UFO Conspiracies får vi se DJ:n från BBC 6, tillika Red Dwarf-skådespelaren Craig Charles och den världsberömda astrofysikern Sarah Cruddas ta sig an berömda UFO-observationer i den specialkonstruerade “forsknings-hubben”, där de går igenom att stort urval bevis för att avgöra om det finns en världslig förklaring för observationerna, eller om det hela går bortom vad vanlig vetenskap kan förklara. Som moderna versioner av Mulder och Scully undersöker Charles och Cruddas beryktade fall inklusive följande: det amerikanska försvarsdepartementets läckta bilder av oidentifierade flygande farkoster som cirklar runt amerikanska slagskepp utanför Kaliforniens kust år 2004; de spektakulära Phoenix-ljusfenomenen i Arizona; samt Alan Godfreys ökända UFO-observationer över Todmorden i Yorkshire. Genom att berätta historien genom otroliga arkivbilder och intervjuer med huvudaktrerna och världens ledande exporter tar Craig Charles: UFO Conspiracies åskådaren med sig in i några av världens mest otroliga observationer någonsin. Denna serie dissekerar frågan djupare än någon tidigare gjort I syfte att besvara frågan: Är vi verkligen ensamma? (10x60 min) Ingår i MYSTERIESÄSONG.

HOLOCAUST REMEMBRANCE DAY SPECIAL

ANNE FRANK REMEMBERED

Torsdag den 27 januari kl. 21:00

Den 27 januari hedrar HISTORY Channel de förödande händelserna som ägde rum under det andra världskriget och Förintelsen genom den Oscar®-belönade dokumentären Anne Frank Remembered. Denna kritikerrosade långfilm är den enda verkligt övergripande ögonvittnesskildringen av den ikoniska dagboksförfattarinnan Anne Franks liv och arv. Genom att kombinera överraskande och ofta känslosamma intervjuer, foton, tidigare okända familjebrev, sällsynta arkivbilder (inklusive de enda kända rörliga bilder på Anne själv) med stämningsfulla moderna bilder har denna fängslande dokumentär hyllats som ett ”mästerverk”. (1x150 min)