The Curse of Oak Island om HISTORY Channel

THE HISTORY CHANNEL HÖJDPUNKTER, JANUARI 2024

THE CURSE OF OAK ISLAND

Helt Ny Och Exklusiv | Måndagar från 22 januari kl. 21:00

Utanför Nova Scotias kust ligger en liten ö som är en gåta insvept i ett mysterium. På 1700-talet lade folk märke till märkliga ljus där på nätterna och den person som skickades dit för att undersöka saken försvann.

Till slut hittade ett par barn som rodde ut till ön en märklig fördjupning i marken. Upptäckten blev starten på ett sökande som pågår än idag och som har involverat alla från FDR till John Wayne. Vad döljer sig under Oak Island? Är det en piratskatt eller en vikingahord? Ett forntida Fort Knox eller till och med en försvunnen biblisk relik som förbundsarken? Ingen vet och alla som har försökt ta reda på det har stött på ett oväntat problem - försåtsmineringar.

Någon har gjort allt för att dölja vad som finns där, för så fort man gräver sig ner några meter så översvämmas hålet av havsvatten från olika dolda, konstgjorda kanaler. Här kommer bröderna Lagina från Michigan in i bilden. Storebror Rickär besatt av att avkoda hemligheterna, så hans lillebror och Texas-oljemannen Martyspenderade en förmögenhet på att köpa tillgång till ön.

I sommar kommer de att använda sina djupa fickor för att gräva och använda teknik som aldrig tidigare. Det här kan vara allt, men det kommer att finnas hinder. Det sägs att det vilar en förbannelse över ön. Det finns en gammal profetia som säger att “sju kommer att dö innan skatten hittas." Laginas är fullt medvetna om dödssiffran hittills ... sex.

En del av Mystery Season

(1x120, 24x60)

THE UNXPLAINED WITH WILLIAM SHATNER

Helt Ny Och Exklusiv | Måndagar från 8 januari kl. 20:00

Från producenterna av Ancient Aliens och The Curse of Oak Island kommer The UnXplained, en entimmes faktaserie som utforskar världens mest fascinerande, märkliga och oförklarliga mysterier.

William Shatner (Star Trek, Boston Legal), som vunnit Golden Globe och Emmy Awards, är programledare och exekutiv producent för varje avsnitt, som kommer att innehålla övertygande bidrag från forskare, historiker, vittnen och upplevelser - alla försöker kasta ljus över hur det till synes omöjliga faktiskt kan hända.

Från mystiska strukturer (som Coral Castle i Florida) och så kallade "onda" platser (som den förbannade "Vita staden" i Honduras) till märkliga varelser och bisarra ritualer, kommer The UnXplained att utforska ämnen som har mystifierat mänskligheten i århundraden.

En del av Mystery Season (5x60)

MOUNTAIN MEN: ALASKA

Helt Ny Och Exklusiv | Onsdagar från 31 januari kl. 20:00

Mountain Men: Alaska är en ny spinoff-serie från HISTORY Channel som fokuserar på de som var modiga nog att leva i USA:s sista gränsområde. Alaska framkallar automatiskt en känsla av vördnad hos oss alla. Det är större än Texas, Kalifornien och Montana tillsammans. Det är möjligt att färdas i veckor, till och med månader, i Alaskas bush utan att någonsin se en annan människa. Allt är större, farligare och mer extremt; djuren, de snöklädda topparna, temperaturerna och isoleringen.

Men trots riskerna är det fortfarande en sällsynt grupp män och kvinnor som söker sig till detta avlägsna land och lämnar resten av oss i den moderna världen förbluffade över det mod och den uthållighet som krävs för att överleva i Alaska. Den legendariske bergsmannen Marty Meierotto kan ha sammanfattat det bäst: "Vad du än vill kalla det, så finns det något som är större än oss där ute och det lever i Alaska."

(8x60)

MYSTERY PLACES

Helt Ny Och Exklusiv | Tisdagar från 16 januari kl. 21:00

Följ med på en upptäcktsfärd när vi tar dig med på en fascinerande rundtur bland planetens mest dolda, hemliga och spektakulära Mystery Places. Från Apice, en öde spökstad som övergivits av sina invånare på grund av många jordbävningar; och Fukushima i Japan som fortfarande är förstört flera år efter kärnkraftskatastrofen; till Finca Bellavista, en trädhusby i Costa Rica; och de isolerade byarna i Sibirien, en av världens kallaste platser.

Följ med på en hisnande mysterietur som går jorden runt och avslöjar dolda, bortglömda platser fulla av hemligheter och med spektakulära bilder i kombination med de högsta produktionsteknikerna för att presentera en oförglömlig serie reseäventyr.

En del av Mystery Season

(10x60)