Anne Frank Remembered på The HISTORY Channel

The HISTORY Channel höjdpunkter, mars 2021

ANNE FRANK REMEMBERED

Söndag den 21 mars kl. 21:00

Denna Oscar®-vinnande dokumentär är den enda verkligt kompletta ögonvittnesskildringen av den ikoniska barndagboksförfattarinnan Anne Franks liv och eftermäle. En kombination av överraskande och ofta emotionella intervjuer med fotografier, tidigare okända familjebrev och sällsynt filmmaterial (inklusive de enda kända rörliga bilderna på Anne själv) har gjort denna dokumentärfilm till ett hyllat mästerverk. Som ett högtidligt minne över Anne frank kommer Anne Frank Remembered att sändas i mars, den månad då hon sägsa ha dött för 76 år sedan. (1x150 min)

LEE HARVEY OSWALD: 48 HOURS TO LIVE

Torsdag den 11 mars kl. 20.00

Detta specialavsnitt försöker förklara den enigmatiske Oswald på ett helt nytt sätt. Ingen annan dokumentär har exklusivt följ i Oswalds fotspår under de minuter, timmar och dagar som följde på händelserna i Dallas. Genom att skifta fokus till denna novemberhelg kan vi berätta en välkänd historia på ett nytt sätt och ge ett fräscht perspektiv på såväl Oswald själv samt på Kennedymordet. Vi kan därmed slutligen kartlägga den misstänktes två sista dagar och avslöja varför Dallaspolisen var övertygade om att ha gripit Kennedys mördare. På vägen till polisstationen efter arresteringen på Texas Theater frågade en polis Oswald om han hade skjutit presidenten eller inte. Oswalds spydiga svar: ”Det får ni ta reda på själva.” Lee Harvey Oswald: 48 Hours to Live antar Oswalds 50 år gamla utmaning. (1x120 min)

JFK DECLASSIFIED: THE NEW FILES

Torsdag den 18 mars kl. 20.00

Den 26 oktober 2017 offentliggjorde den amerikanska staten tusentals hemligstämplade dokument relaterade till mordet på president John F. Kennedy. I detta en timme långa specialprogram undersöker Bob Baer de mest chockerande dokumenten när han jämför tidigare hittad information med informationen i de nysläppta arkiven. Dessa dokument kan innehålla nyckeln till att äntligen kunna besvara ett av vår tids största mysterier: Var Lee Harvey Oswald ensam gärningsman till mordet på JFK? (1x60 min)

RFK: THE KENNEDY FAMILY MEMBERS

Torsdag 25 mars kl. 20.00

Kerry, Kathleen och Robert Kennedy Jr. delar med sig av personliga minnen av sin far på 50-årsdagen av hans död. Robert F. Kennedys kamp för medborgerliga rättigheter, mot fattigdom och mot kriget i Vietnam utforskas, samt även hans personliga kamp efter broderns död. (1x60 min)

SWAMP PEOPLE: SERPENT INVASION

Onsdagar kl. 20.00 från den 17 mars

Everglades nationalpark i Florida står under belägring. En invasion av burmesiska pytonormar håller på att kraftigt minska Söderns naturliga underverk. Hela djurpopulationer håller på att utrotas. Dessa aggressiva, glupska och otroligt snabbförökande pytonormar har ingen naturlig fiende som kan stoppa dem – förutom människan. För att bekämpa dem har delstaten skapat Python Elimination Program. Med alligatorsäsongen över kliver Louisianas främsta jägare in för att hjälpa till: ”Träskens konung” Troy Landry, hans skarpskjutande son Chase, den legendariske alligatorjägaren Bruce Mitchell samt storfiskaren Zak Catchem. Tillsammans med den professionelle ormjägaren Bill Booth beger sig gänget djupt in I Everglades för att eliminera dessa ondskefulla bestar. (4x60 min)

WORLD'S GREATEST TREASURE MYSTERIES

Fortsätter på måndagar kl. 22.00

Från producenterna bakom The Curse of Oak Island och The UnXplained kommer nu en spännande ny dokumentärserie World’s Greatest Treasure Mysteries. Serien, som har de verkliga skattjägarna Rick och Marty Lagina som värdar, dokumenterar historiens, nutidens och (kanske) framtidens största skattjakter. World’s Greatest Treasure Mysteries erbjuder en kombination av fantastiskt historieberättande, fascinerande intervjuer med skattjägare, historiker och exporter, samt även bildmaterial från pågående skattjakter, ibland med Lagina-duon själva. Från pirater som Svartskägg till desperados som Jesse James och aztekernas guld, ovärderliga historiska föremål ur den amerikanska historien och sjunkna skattskepp – World’s Greatest Treasure Mysteries gräver sig djupt ned i de många skattjakterna världen över och avslöjar fascinerande ny information och ledtrådar från tidigare försök – och lyckas i vissa fall även föra jakten framåt. (8x60 min)