Europas port till rymden finns i Sverige

Europas port till rymden finns i Sverige

Rymdbranschen som helhet växer snabbare än någonsin nu. I takt med att vårt moderna samhälle fortsätter att utvecklas så kopplas allt mer av vardagens infrastruktur upp mot satelliter i omloppsbana. Vårt sätt att leva är minst sagt beroende av rymden. Satellitdata används inom allt större delar av samhället och samtidigt kommersialiseras rymdsektorn mer och mer. Strategin för Swedish Space Corporation, SSC, är glasklar: Att bli Europas port till rymden.

Sverige har ett historiskt högt anseende som rymdnation. Faktum är att svensk rymdkompetens och innovation räknas bland världens främsta. Forskningsraketer, satelliter i omloppsbana och resor längre ut i universum hjälper mänskligheten att svara på de stora frågorna. Samtidigt får rymdfarten allt större betydelse för våra moderna vardagsliv här på jorden.

Läs mer här >>>