Roland Skoog, vd på Skoogs Energi i Piteå.

Familjeföretaget som vågar bygga de första tankstationerna för vätgas i Norrland

Den aktuella energi- och bränslefrågan toppas av oro för stigande priser samtidigt som energibrist i södra Sverige skapar ett skriande behov. Det behövs helt enkelt ett stort energitillskott – men energin måste även vara hållbart producerad och får inte heller kosta för mycket. Ekvationen kan tyckas svår att få ihop, inte minst när investeringskalkylen granskas.

Transportsektorn står för en stor del av Sveriges koldioxidutsläpp och bidrar således även till den omtalade klimatproblematiken. Det talas mycket om att industrin måste ställa om och bli cirkulär. Det är något som nu är på väg att hända i samband med att stora investeringar planeras i norra Sverige, inte minst inom områden som batteritillverkning och framställning av fossilfritt stål.

Alternativa bränslen är lösningen

Det är lätt att se de stora industriella framstegen tack vare investeringarnas omfattning. men transportbranschens omställning är minst lika viktig. Inte bara för Sverige, utan för hela Europa och världen. Alternativa bränslen är lösningen.

– Alla stora biltillverkare är överens om att elektrifiering av personbilsflottan och i nästa steg även den tunga trafiken är framtiden. Men det kommer att behövas mycket mer förnybar energi för att klara det på sikt. Det kommer att behövas flera lösningar som tillsammans utgör en helhet som driver den gröna omställningen även inom transportsektorn, säger Roland Skoog, vd på Skoogs Energi i Piteå.

En annan lösning som med fördel utvecklas parallellt med elektrifieringen är vätgas som bränsle i både personbilar och lastbilar. För att kunna köpa en vätgasbil och förse den med bränsle behövs tankstationer. Utmaningen ligger i att ingen vill bygga på spekulation, det vill säga investera stora summor utan garanti för att få avkastning på kapitalet.

Gör det ingen annan vågar

Familjeföretaget Skoogs Bränsle gör nu precis det som ingen annan vågat göra. Man bygger inte bara en utan två nya tankstationer för vätgas i norra Sverige. Den ena stationen byggs i Arvidsjaur och den andra i Piteå. Detta är familjen Skoogs hemmatrakter, och det känns enligt Roland därför extra spännande att utvecklingen börjar just här.

– Vi vet att Sveaskog och många andra stora industrier i vår region ställer om sina transporter. Vi hoppas att vi med vår satsning kan bidra till att fler väljer att ta steget och satsa på hållbara bränslen, men vi har inga garantier. Vi har inga färdiga kundavtal, men bygger ändå. Det gör vi för att vi tror på den gröna omställningen och vi tror på vätgas som en viktig del av den, säger Roland Skoog.

Söker utveckla alla tänkbara spår

Skoogs är en familjeägd företagsgrupp med långa anor i Piteå som firar 60-årsjubileum detta år. De olika bolagen som ingår i Skoogskoncernen bedriver verksamheter inom energi-, bränsle, hotell, restaurang- och fastighetsbranschen. Genom förvärv och delaktighet i ett par bolag utgör nu även vätgas en viktig del av Skoogskoncernen. Roland berättar:

– Vi för en aktiv dialog med flera aktörer som kan tänkas vara intresserade av vätgas och hoppas på ett liknande med H2 Green Steel och Hybrit. Vi är än så länge en liten producent av vätgas. De större anläggningarna kommer att ha mycket mer kraft att förändra och vi vill redan nu grunda för framtida samarbeten där vi troligtvis skulle kunna bygga tankstationer i anslutning till deras produktion.

Även solenergi och vindkraft är av intresse för Skoogskoncernen, som sedan drygt två år tillbaka äger två vindkraftverk i Piteå.

– Att det kommer att bli ännu mer fokus på energifrågor inom en snar framtid råder det ingen tvekan om. Vi söker utveckla alla tänkbara spår som kan gagna den gröna omställningen inom både industrin och transportsektorn, säger Roland Skoog som avslutning.