Air China firar 25 år på Arlanda, Airport City Stockholm

Bildkälla: Swedavia

Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden och flyglinjen till Stockholm startade 1988. I år firar Air China därmed 25-årsjubileum på Arlanda, Airport City Stockholm vilket uppmärksammas med det gemensamma eventet ”Discover China”. Kinesisk lejondans och folkmusik, traditionella teceremonier och kinesisk kalligrafi är ett urval av alla de aktiviteter som möter Arlandas besökare i SkyCity den 28 augusti-1 september.

Turistresandet mellan Kina och Sverige växer i båda riktningarna. Samtidigt som allt fler kinesiska företag vill etablera sig i Sverige är Kina också en viktig marknad för det svenska näringslivet. Direktförbindelser är viktiga för Sverige och de senaste tio åren har resandet mellan Sverige och Kina fyrdubblats. Sedan sommaren 2012 har Air China dagliga avgångar mellan Peking och Stockholm.

– Vi är stolta över att Sverige var ett av de första länder i Europa som Air China började flyga till för 25 år sedan. Samarbetet har dessutom utvecklats mycket positivt de senaste åren. ”Discover China” är ett exempel på hur vi vill att flygplatsen ska kunna erbjuda våra resenärer en inspirerande men även en lärande miljö. I det här fallet hoppas vi bidra till en nyfikenhet på landet Kina, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Med bara en mellanlandning når svenska resenärer idag mer än 146 destinationer i Kina och Asien med Air China.

– Vi är stolta över att fira detta 25-årsjubileum på Arlanda. Affärs- och privatresandet växer ständigt i båda riktningarna och Air China är en viktig del i denna utveckling. Tack vare den positiva utvecklingen flyger vi nu med en helt ny Airbus A330-300 mellan Stockholm och Peking, säger Markus Yan, General Manager Air China Skandinavien och Finland.

Vänligen klicka här för att läsa pressmeddelandet i sin helhet.

Källa: Swedavia

Stockholm Arlanda Airport är en del av Airport City Stockholm. Med ambitionen om en levande flygplatsstad, närmare världen utvecklas Airport City Stockholm och skapar dynamiska centrum för industri, handel och möten med syftet att öka hela regionens tillväxt. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna SwedaviaSigtuna kommun samt Arlandastad Holding.

Om Swedavia:
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder kronor per helår och har 2 600 medarbetare.