Blogginlägg -

Maxi ICA Stormarknad Häggvik har underlättat vardagen för familjer med barn som behandlas för cancer i 3 år

Allt började kring julen 2018 när Maxi ICA Stormarknad Häggvik gav en fin julgåva till familjer med barn som behandlas för cancer i form av presentkort som förmedlades av den ideella föreningen AjaBajaCancer. Butikschefen Roger Holgersson hade en tid dessförinnan ätit middag med en vän som berättat om föreningens arbete och hur livet påverkas för hela familjen när ett barn drabbats av cancer.

- Cancer är något som berör de flesta och när det drabbar barn känns det extra tungt. När jag fick berättat för mig hur familjernas vardag förändras och hur livet till och med kan rasa samman vill man inget annat än att kunna hjälpa till på något sätt, berättar Roger Holgersson butikschef Maxi ICA Stormarknad Häggvik.

Hur livet påverkas är något som en familj i butikens närhet tvingats uppleva när dottern Alice drabbades av cancer.

- Allt rasade. Jobb, skola - ingenting fungerade som vanligt längre och allt fokus var på sjukdomen. Under långa perioder var vi en delad familj. Jag och Alice var på sjukhuset medan hennes pappa och syskonen var hemma för att sedan skifta så att jag fick åka hem och träffa syskonen. Under långa perioder har syskonen bara haft en förälder hemma och den föräldern har inte heller riktigt orkat vara psykiskt närvarande. Alice syskon har fått klara sig själva mer än dem borde och det har varit tufft att inte få besöka sin lillasyster på sjukhuset (besöksförbud pga. Covid-19), berättar Alice mamma Sophie.

ICA Maxi Stormarknad Häggvik har sedan julen 2018 årligen gett familjer i butikens närhet presentkort genom AjaBajaCancer. Ett annat sätt som butiken stöttar föreningen och familjerna är att de marknadsför AjaBajaCancer som organisation i butiken.

Alice mamma berättar att Alice har mått väldigt dåligt och fått många biverkningar av medicinerna som gjort att hon varit inlagd under långa perioder. Hon drabbades bland annat av bukspottskörtelinflammation som gjorde att hon har var tvungen att gå på special diet - inget fett alls i kosten vilket inte är helt enkelt. Alice fick även en infektion i låret som medförde att hon var tvungen att operera benet sex gånger. Operationerna gjorde att Alice inte kunde gå på flera månader och hon var starkt smärtpåverkad vilket betydde ännu mera mediciner och förlorad aptit. Biverkningarna har varit många och mat har hela tiden varit svårt med konstant illamående och om Alice inte mådde illa så var hon rädd för att bli illamående igen om hon åt någonting.

- Att Maxi ICA Stormarknad Häggvik valt att stödja AjaBajaCancer och familjerna har underlättat för oss. Både för att ekonomin är ansträngd och vi har handlat massa olika mat bara för att ha det Alice kan tänkas äta hemma. Mycket av det vi köper behöver vi sedan slänga när Alice ändå inte äter någonting trots önskemål om jordgubbar, blåbär, korvstroganoff mitt i natten för att illamåendet sedan tar över och hon kan/vill inte äta någonting, berättar Alice mamma Sophie.

Under 2021 har AjaBajaCancer ett projekt tillsammans med ICA Stiftelsen som bland annat innebär att familjer får presentkort från sin lokala ICA-handlare. Samarbetet med bland annat ICA Maxi Stormarknad Häggvik har varit en ledstjärna i detta viktiga och uppskattade projekt.

- Det känns verkligen bra att ICA koncernen är med och stöttar en organisation som fokuserar på annat än den så viktiga forskningen. Förhoppningsvis för detta med sig att fler får upp ögonen för AjaBajaCancers arbete. Cancer kan drabba vem som helst men det känns extra orättvist när ett litet barn måste drabbas. Jag har träffat åtminstone två barn som bor i vår närhet som drabbats av cancer. Det är svårt att beskriva hur det känns, lite overkligt, men man blir åtminstone varm inombords av att se hur starka och glada de som barnen är trots det som de går igenom. Det känns såklart jättebra att kunna hjälpa till. Vi hoppas och tror att barnen tycker det är kul och spännande att få handla med sina presentkort i sin butik, kanske välja någon leksak de tittat på eller lyxa till det med godis och snacks. Vi hoppas även kunna hjälpa AjaBajaCancer att få mer uppmärksamhet och därmed fler som vill hjälpa till, berättar Roger Holgersson butikschef på ICA Maxi Stormarknad Häggvik.