ICA Stiftelsen stödjer familjer som drabbats av barncancer

Genom egna erfarenheter vet AjaBajaCancers grundare hur viktigt det är med omgivningens stöd när ett barn drabbats av cancer. Familjens liv förändras omedelbart och vardagen som tidigare togs för given blir plötsligt något man istället längtar till. ICA Stiftelsen inleder nu projektet ”I Care AjaBajaCancer” tillsammans med den ideella föreningen för att på olika sätt underlätta för familjerna under denna tid på sjukhuset och i hemmet när behandlingar och biverkningar är i fokus.

AjaBajaCancer arbetar för att underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer. Att underlätta vardagen betyder att skapa trygghet under skrämmande och osäkra förhållanden. Därför inriktar sig AjaBajaCancer på att finnas till för individer när livets största prövning gör sig påmind i vardagen. Ett sätt att underlätta för familjerna är att AjaBajaCancer i drygt två års tid har delat ut presentkort på mat.

5-åriga Benyamin som behandlas för cancer tar emot det andra presentkortet i projektet "I Care AjaBajaCancer" av Roger Holgersson, butikschef ICA Maxi Stormarknad Häggvik.

- Jag har en 4-årig systerson som drabbades av cancer när han var 5 månader. Att få ett sådant besked som nyblivna föräldrar och som familj är nog ett av det värsta besked man kan få. Som föräldrar slås den utomstående världen helt ur sitt fokus. Man förlorar fotfästet kring vardagen, släpper allt och ingenting blir sig likt. AjaBajaCancer fanns där och stöttade familjen när de behövde det som mest. Genom att samarbeta med AjaBajaCancer har vi etablerat kontakt mellan mig och en familj i Alingsås som drabbats. Vi har idag kontinuerlig kontakt och stöttar deras vardag med hjälp utav matkassar m.m., säger ICA-handlaren Joakim Larsson i Alingsås.

Det var en varm sommardag som ICA-handlaren Joakim kom hem till cancerdrabbade Gustav och hans familj med glass. Något som kan kännas som väldigt enkelt och lätt men som betydde väldigt mycket för dem. Det är glädjande att Joakim och familjen stöttar varandra än idag och det visar vikten av AjaBajaCancers arbete.

Genom projektet I Care AjaBajaCancer kommer fler familjer än Gustavs få stöd genom relationer med den lokala ICA-handlaren, aktiviteter på sjukhusen och en I Care-påse med grundläggande hygienartiklarna till föräldrar som kommer in akut till sjukhuset med sina barn.

– Jag känner väldigt starkt för AjaBajaCancers viktiga arbete och är stolt över att projektet möjliggör direkt stöttning till de drabbade familjerna från den lokala ICA-handlaren, säger Pinar Musadotter ICA Stiftelsens generalsekreterare.

– Vi är väldigt glada för att ICA-handlarna vill hjälpa oss att underlätta vardagen för familjerna och bygga nya värdefulla relationer där vi tillsammans gör skillnad, säger Ellinor Stattin AjaBajaCancers grundare.

ICA Stiftelsen har bildats för att förstärka det samhällsengagemang som alltid har varit en viktig del av ICA. Men också för att lyfta ICAs samhällsengagemang till nästa nivå. Vi vill fortsätta bidra till att göra positiv skillnad i samhället och skapa möjligheter att stötta samhällsviktiga projekt. Läs mer på icastiftelsen.se