Blogginlägg -

Mötet med påskharen gav mycket lycka till 5-åriga Ture, som behandlas för cancer, och hans syster.

När Ture fick sin diagnos leukemi så vändes hela världen upp och ner för hela familjen och allt kändes väldigt mörkt. Han fick sin diagnos på familjens första semesterdag i juli 2020 så istället för att packa väskorna till en camping fick de packas till sjukhuset. Men alla fick inte följa med till sjukhuset, Tures storasyster Saga fick istället vara hos vänner till familjen de dagar som de andra var på sjukhuset.

- Saga tog det väldigt hårt att hon inte fick vara med Ture på sjukhuset och se vad som hände med hennes lillebror på grund av Covid -19. Hon vaknade med ångest och panik väldigt ofta de första veckorna och var väldigt rädd att han skulle dö. Det har varit väldigt jobbigt med pandemin. Familjen har tvingats vara splittrad i många omgångar, inte kunnat få det stöd som vi annars hade fått av anhöriga och att vi de bra dagarna inte har kunnat hitta på så mycket. Sen påverkades vi såklart med alla vanliga frågor också. Vad ska jag säga till chefen? Hur kommer han klara alla behandlingar osv?, berättar Tures mamma Madelene.

Under behandlingen har Tures aptit förändrats mycket. Under perioderna han åt kortison ökade aptiten väldigt mycket. Han åt mer än en vuxen man. Medan han åt satt han redan och planerade vad han skulle äta till nästa måltid. Mat var det enda som han pratade om och han ville kolla på matprogram på TVn hela tiden. Det var mestadels kött, skaldjur, salt, chips, pizza, korv och snabbmat i alla dess former som han ville ha. Saker han aldrig ens provat innan. På nätterna vaknade han och ville ha alltifrån bacon till McDonalds. Han gick upp flera kilo under de här perioderna. Sedan i andra faser åt han i mindre mängd eller nästan inget alls. Detta har såklart påverkat familjens matkonto väldigt mycket under en tid då inkomsterna minskat när föräldrarna inte har kunnat arbeta som tidigare.

Familjen fick genom ICA Stiftelsens och AjaBajaCancers projekt ICAre kontakt med sin lokala ICA-handlare Pelle Collins på ICA Kvantum Munkebäck. Först fick familjen presentkort i butiken och inför påsk kom Pelle tillsammans med påskharen för att överlämna en påskgåva.

- Både Saga och Ture var väldigt glada över besöket och tyckte det var roligt att en "riktig" påskhare" kom på besök, berättar Tures mamma.

Pelle Collins är glad över att få möjligheten att delta i projektet ICAre och över att få träffa Tures familj.

-Det är klart att det underlättar när man träffar någon för första gången och har med sig påskharen. Att kunna glädja andra ger oerhört mycket för mig som människa, särskilt när det handlar om personer som har det tufft av olika anledningar, berättar Pelle som redan är väldigt engagerad i närsamhället på olika sätt för att hjälpa till där han har möjlighet.

Pelle uppskattar samverkan med olika organisationer som synliggör olika saker som han kan hjälpa till med i sitt närområde. Han rekommenderar andra handlare som blir kontaktade av AjaBajaCancer att de deltar i projektet och träffar familjerna om det är möjligt då det ger väldigt mycket.

Om ICA Stiftelsen

ICA Stiftelsen har bildats för att förstärka det samhällsengagemang som alltid har varit en viktig del av ICA. Men också för att lyfta ICAs samhällsengagemang till nästa nivå. Vi vill fortsätta bidra till att göra positiv skillnad i samhället och skapa möjligheter att stötta samhällsviktiga projekt. Läs mer på icastiftelsen.se

Om AjaBajaCancer

AjaBajaCancer är en välgörenhetsorganisation som bildades 2018 av Ellinor Stattin och Tove Malm när deras barn drabbats av cancer. AjaBajaCancer underlätta vardagen för alla som drabbats av barncancer. Genom våra tjänster, erfarenheter, forum och samarbetspartners skapar vi erbjudande där alla som drabbats kan få hjälp och ett personligt stöd- enkelt. Det kan vara allt från att gå till affären och handla mat eller att få psykologiskt stöd när den olustiga känslan plötsligt infinner sig. Kort och gott; att kunna hålla de utsatta i handen och underlätta vardagen är varför vi går till jobbet varje dag på AjaBajaCancer. Idag är det åtta ideella krafter som gör föreningens arbete möjligt. Läs mer på ajabajacancer.se