Svenska Akind, först med klimatneutrala diamanter

Akind ville skapa något meningsfullt i den ”traditionella” smyckesindustrin och lanserar den nu en kollektion, Special Occasion, med klimatneutrala diamanter. Akind är först ut i Norden med att använda klimatneutrala diamanter. Sedan tidigare använder de endast hållbara material med fokus på återvunnet guld och labbdiamanter, till skillnad från de flesta andra aktörer.

'Special Occasion' är den senaste kollektionen och kommer att lanseras idag, den 17e juni 2020. Kollektionen består av klimatneutrala diamantringar och är framtagna för just ditt speciella tillfälle. Ringen ska lyfta dig, få dig att känna dig bra och påminna dig om det speciella tillfället som du valt. Special Occasion är en känsla och inte bara vackra diamantringar.

”Det finns oändligt många anledningar till varför man ska bära en diamantring, men ändå begränsar vi oss till förlovning och giftermål. Vi lever kvar i en föråldrad idé som myntades 1938 av de då marknadsledande diamantproducenterna DeBeers”, säger Akinds grundare, Anna Wallander.

Akind är ett inkluderande, modernt och transparent smyckesmärke som vill ändra på en konservativ bransch genom att lyssna på dagens konsumenter.

“Vi anpassar oss efter konsumenternas förändrade preferenser och attityder kring socialt medvetande samt företagens ansvarstagande i samhället”, fortsätter Anna.

När Akind skapade Special Occasion, gjorde teamet en omfattande insats för att minska klimatavtrycket. För att möjliggöra detta ingick Akind ett partnerskap med San Fransisco-baserade Diamond Foundry, världens enda certifierade växthusgasneutrala labbdiamantproducent. Genom deras engagemang för 100% förnybara energiresurser är deras diamanter Carbon Neutral® certifierade av experter från Natural Capital Partners. Akind’s Special Occasion diamanter lovar inte bara växthusgasneutrala diamanter och ett mindre klimatavtryck, utan även en etisk ståndpunkt.

“Genom lanseringen av vår Special Occasion-kollektion, med uteslutande klimatneutrala diamanter, strävar vi efter att bli en game changer i smyckesindustrin”, säger Anna. “Kollektionen är en stor del i Akinds koncept ‘Material To Feel Good About’’, ett motto som varit avgörande för varumärket på en konkurrenskraftig marknad”, fortsätter Anna.

"Diamond Foundry är glada över att Akind tar våra hållbart skapade diamanter till Skandinavien i lanseringen av Special Occasion." - Ye-Hui Goldenson, Chef för PR och Kommunikation på Diamond Foundry.

“Ringarna är designade för att perfekt balansera minimalism och uttryck. De ska locka din fulla uppmärksamhet med sin enkelhet och blir till en stor del av det du bär”, fortsätter Anna.

Läs mer om labbdiamanter på akindstore.com