"Anhörigstöd - en livlina" - Utvärdering av anhörigstöd i Sundbyberg

"Anhörigstöd - en livlina" - Utvärdering av anhörigstöd i Sundbyberg

Var fjärde person 55 år och äldre, dvs ca 650 000 personer i Sverige hjälper en äldre, sjuk eller person med funktionsnedsättning i eller utanför det egna hemmet. Av dessa är anhörigvårdarna, tre procent av befolkningen, de personer som ger mest hjälp och stöd.  Att vårda en närstående är för de flesta självvalt och upplevs som viktigt och värdefullt. Samtidigt är det för många ett sakta ökande åtagande, som till sist riskerar att bli helt övermäktigt. För att orka krävs genomtänkt och individanpassat stöd.

På uppdrag av Sundbybergs stad har Äldrecentrum utvärderar kommunens anhörigstöd. Kommunen har sedan tio är tillbaka ett mångfacetterat utbud av stödinsatser till anhöriga och utvärderingen visar att kommunen ligger i framkant i länet på vissa områden, t.ex. med anhörigkurator och demenssjuksköterska. En livlina beskriver en intervjuad dem som.

-          Resultatet av utvärderingen visar bland annat att det var vikigt både för den anhöriga och närstående att kvaliteten på stödinsatserna var bra för att de skulle upplevas som en avlastning säger Ingrid Hjalmarson, utredare på Äldrecentrum

På andra områden finner man en liknande bild som i många andra kommuner i länet. Hemtjänst och korttidsboende har svårt att anpassa sin verksamhet så att den blir bra för den närstående och därmed kan upplevas som en avlastning av den anhörige. Utvärderingen visar också att det är svårt att nå fram med information till de anhöriga om vilka stödformer som finns.

Mer information
Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum tillvaratar och omsätta erfarenheter och forskningsresultat som ska förbättra livssituationen för den äldre personen.
Äldrecentrum har fått Sundbybergs stads uppdrag att utvärdera Sundbybergs stads anhörigstöd. Ett stöd som sedan tio år tillbaka innefattar ett mångfacetterat utbud av stödinsatser till anhöriga.

För mer information om utvärderingen kontakta Ingrid Hjalmarson, utredare, tel:  08-690 58 13. Webbplats: www.aldrecentrum.se

FAKTA
Anhörig – En anhörig är en familjemedlem eller en nära släkting som stödjer en sjuk eller behövande närstående.
Närstående – Den närstående är en person som får vård och omsorg från anhörig eller annat håll.

Relaterat innehåll