Pressinbjudan: Nationell konferens - Vi blir också äldre - levnadsvillkor för personer med utvecklingsstörning som åldras

Med en växande grupp äldre personer med utvecklingsstörning krävs mer kunskap och nya förhållningssätt - både vad gäller vård, stöd och bemötande. Konferensen som hålls den 14 november i Stockholm synliggör de utmaningar som finns och lyfter fram de senaste rönen inom forskningen. Arrangör är Riksförbundet FUB, CARPE, Hjälpmedelsinstitutet, Stiftelsen Äldrecentrum och Svenskt demenscentrum.

Tack vare bättre omvårdnad och medicinska framsteg lever personer med utvecklingsstörning allt längre. Åldrandet har fysiska, psykiska och sociala konsekvenser för alla människor, konsekvenser som är mycket individuella.

Hos äldre personer med utvecklingsstörning kan det vara svårt att bedöma om hälsoproblem faller inom ramen för det normala åldrandet eller har ett direkt samband med funktionsnedsättningen. Förändringar som hänger samman med åldrandet kan ställa till problem för individen själv och orsaka svårigheter för anhöriga och personal. För personer med utvecklingsstörning är det mycket viktigt att kunna få rätt stöd i att uppmärksamma och förstå både det normala åldrandet och eventuella åldersrelaterade sjukdomar.

Praktisk information

Datum och tid: Torsdagen den 14 november 2013, 09.30-16.30
Plats: Essinge konferens, Stora Essingen, Segelbåtsvägen 15, Stockholm
Målgrupp: Politiker, chefer inom vård och omsorg och andra nyckelpersoner inom kommunernas LSS- och äldreverksamheter.
Arrangör: Riksförbundet FUB, CARPE, Hjälpmedelsinstitutet, Stiftelsen Äldrecentrum och Svenskt demenscentrum

Anmälan/presskontakt: Hanna Fredholm, kommunikatör Stiftelsen Äldrecentrum. E-post: hanna.fredholm@aldrecentrum.se Telefon: 08- 690 68 91