Alert Alarm inleder samarbete med Exibea / ELIQ

När tekniken för hemlarm utvecklas öppnas nya möjligheter för informationsöverföring från larmet till exempelvis mobiltelefonen. Det här öppnar upp för nya användningsområden som underlättar människors vardag. Produkten som erbjuds via Alert Alarm i samarbete med Exibea heter ELIQ. ELIQ läser av bostadens el-förbrukning i realtid och ger dig informationen i mobiltelefonen. Genom att identifiera energibovar kan kunden spara upp till 15% av sin el-förbrukningen. Med applikationen får användaren dessutom inomhustemperatur, smarta energitips och motiverande "spartävlingar" mot andra användare.

El kan vara svårt att kontrollera och ju mindre kontroll vi har desto högre blir elräkningen. ELIQ ger enkel översikt av bostadens el-förbrukning. Den visar även hur mycket standby som står på varje månad och hur nästa faktura påverkas genom att ändra vanor. Med snygg och överkskådlig statistik presenterat i mobiltelefonen följer användaren sin energi- och temperaturutveckling och kan be om varningar om förbrukningsnivån överstiger det normala. Det kan exempelvis vara en notis vid oväntat hög el-förbrukning, temperaturförändringar eller vid strömavbrott.

Mitt första möte med ELIQ var som privatperson hos en av deras återförsäljare under våren - jag köpte den direkt. Efter att själv ha använt ELIQ i några månader kontaktade jag Joakim på Exibea. Vi insåg direkt att deras teknik passar mycket bra som ett mervärde till Alert Alarm. ELIQ är ett genomtänkt "energismart"-koncept som passar gör-det-själv användaren. I framtidens hemlarm kommer fler mervärden integreras eftersom hemlarmet passar mycket bra att kombinera med information om vad som händer i hemmet. Dessutom skapas möjligheter att styra saker i hemmet på distans. Alert Alarm arbetar aktivt för att finna sätt att bli kompatibla med andra existerande aktörer för heminformation och styrningar. Det ger slutkunder största möjliga valmöjlighet och mesta möjliga mervärden, säger Nicklas Manns som är VD och produkt-/utvecklingschef på Alert Alarm.

Vi är sedan 2010 då vi lanserade ELIQ konceptet marknadsledande i Sverige inom energivisualisering och att hjälpa villaägare att få kontroll på sina energikostnader. Att erbjuda ELIQs funktionalitet som en integrerad del av ett större smarta hem system ligger helt inom vår strategi. Samarbetet med Alert Alarm är win-win för oss båda men framför allt för kunderna som får ett kraftigt utökat produkterbjudande till en mycket konkurrenskraftig kostnad, säger Joakim Ottander, grundare och VD för Exibea AB / ELIQ

Samarbetet är just nu i sin linda, om det faller väl ut är ambition att integrera ELIQ fullt ut till Alert Alarm.