Mexiko hedrar Claes Puebla Smith med unik tequilautmärkelse

Mexiko hedrar Claes Puebla Smith med unik tequilautmärkelse

Claes startade 2004 företaget AliasSmith tillsammans med Niclas Berg, ett företag som sedan dess enträget arbetat för att tillhandahålla och öka kunskapen om högklassig hantverksmässigt gjord tequila. Sedan starten av AliasSmith har försäljningen av hantverksmässigt framställd tequila trettiodubblats i Sverige och den står nu för cirka 15 % av den totala tequilaförsäljningen.

AliasSmith grundades 2004 av Claes Puebla Smith och Niclas Berg med målet att förändra synen på en mycket missförstådd spritdryck. Fram till starten av AliasSmith hade nästan endast industriellt framställd tequila varit tillgängligt för konsumenter och restauranger i Sverige, och därför hade också försäljningen och intresset för Mexikos nationaldryck minskat kraftigt under flera år. AliasSmiths affärsidé blev därför att erbjuda det bästa sortimentet av tequila 100 % agave på den europeiska marknaden och att arbeta för att introducera och beskydda unika, traditionsrika och sofistikerade spritdrycker från Mexiko.

AliasSmith erbjuder idag Europas mest avancerade tequilautbildning, man anordnar många provningar och evenemang och man har sett till att Sverige idag har ett av Europas bästa utbud av hantverksmässigt gjord tequila. Konsumenter kan idag genom Systembolagets fasta, tillfälliga och beställningssortiment få tag på mångdubbelt fler kvalitetsprodukter än för fem år sedan. Genom tequilaklubben TequilaSpirit kan man idag få välja bland över trettio hantverksmässigt framställda produkter.

Mexikos ambassadör Norma Pensado Moreno höll den 26 maj för första gången en tequilagala på sitt residens i Djursholm med målet att lyfta fram den hantverksmässigt framställda kvalitetstequilan. Ett hundratal gäster från politik, näringsliv, kulturliv och restaurangbranschen inklusive flera av Sveriges främsta tequilaexperter deltog vid tillställningen.

Ambassadören pekade på problemen som funnits innan tequilan ursprungsskyddades ”Till och med Systembolaget hade falsk tequila på sina butikshyllor, bland annat en avskräckande produkt med namnet Black Death. Detta är tack och lov historia idag, regelverket och ursprungserkännandet från EU sätter stopp för kopior och dåliga efterapningar”. Hon fortsatte ”En stor del av den positiva attitydförändringen på tequila i Sverige har skett tack vare Claes Puebla Smiths enträgna arbete. Det är därför med glädje och stolthet som jag överlämnar den Mexikanska Ambassadens diplom till honom. Detta får han för sin uthållighet och sitt arbete med att främja kunskapen om tequilakulturen i Sverige”.

Claes Puebla Smith var mycket rörd och hedrad av utmärkelsen ”Jag är oerhört stolt. Tillsammans med min kollega Niclas Berg, den Mexikanska ambassaden, många duktiga journalister, Systembolaget, alla TequilaMaestros och nyfikna dryckeskonnässörer runt om i landet tror jag att vi gjort en stor skillnad för den hantverksmässigt framställda kvalitetstequilan i Sverige”. Han avslutar ”Utmärkelsen sporrar mig ytterligare, jag ser gärna att folk dricker mindre men bättre tequila. Att de som odlar agave och gör tequila verkligen kan få betalt för hög kvalitet och bra arbetsvillkor. Detta är bara möjligt om vi i Sverige lär oss att det finns hantverksmässigt producerade tequila som är väldigt njutbar alldeles på egen hand”.

Mer information om AliasSmith hittar du på www.tequilaspirit.se (konsument) och www.aliassmith.se (bransch).
Produktblad och bilder i tryckbart format på www.aliassmith.se/press

För mer information kontakta:
Claes Puebla Smith
Telefon: 070-710 36 91 alt. 08-30 98 55
e-post: claes@  aliassmith.se

Kategorier

AliasSmith AB är en svensk spritimportör med affärsidé att erbjuda det bästa sortimentet av tequila 100 % agave på den europeiska marknaden. Företaget arbetar med att introducera och beskydda unika, traditionsrika och sofistikerade spritdrycker från Mexiko.

Claes Puebla Smith

CEO Tequila 070-710 36 91

AliasSmith AB

AliasSmith är Europas ledande importör och varumärkesbyggare av mexikanskt destillat. Genom vårt fokus på att förvalta, förädla och förmedla äkta mexikansk dryckeskultur har vi skapat ett distributionsnätverk i 35 länder i och kring Europa. I September 2022 lanserar AliasSmith världens första tequila i pappersflaska under det egna varumärket ”Buen Vato”.

Upplandsgatan 49