Alight öppnar kontor i Madrid

Alight öppnar kontor i Madrid

Stockholm, juli 11, 2023 -

I juli öppnar det svenska solenergiföretaget Alight upp ett kontor i Madrid. Madridkontoret är Alights andra kontor utöver huvudkontoret i Stockholm och är ett viktigt steg för företagets expansion i Europa.

I november 2022 investerade DIF Capital Partners 150 miljoner euro i Alight, pengar som ska påskynda utvecklingen av Alights kortsiktiga pipeline av solprojekt i Europa. Målet är att Alight 2030 ska ha en installerad kapacitet på minst 5 GW med stöd av energiköpsavtal (PPA) för solkraft. Genom att öppna ett kontor på en av Europas mest mogna solenergimarknader kommer man att kunna dra nytta av Madrids kompetenta och kunniga talangpool för att stödja expansionen.

– Som ett remote-first-företag anser vi att arbete är vad du gör, inte var du gör det. Med detta sagt hör vi från våra anställda att de vill ha ett kontor att arbeta från, så vi är glada över att öppna ett kontor i Madrid, där många av våra anställda är grupperade. Vi kommer att behöva rekrytera och behålla de bästa talangerna i branschen för att uppnå våra ambitiösa mål, och att etablera ett nav i Spanien, ett av Europas ledande länder inom solenergi, kommer att stödja vår rekrytering och stärka vår europeiska expansion, säger Harald Överholm, VD för Alight

Alight som idag har cirka 70 anställda, anställer för närvarande kundansvariga, projektledare och utvecklingsingenjörer till kontoret i Madrid. Tjänsterna kan vara helt på distans.

Kontorsadress: Paseo de La Habana, 9, 11, 28036 Madrid.

About Alight

At Alight, we’re on a mission to kick carbon off the grid by helping energy-intensive businesses switch to solar. We develop, own and operate onsite and offsite solar projects across Europe and sell the clean energy to businesses at a low, fixed cost backed by a power purchase agreement (PPA), always independent of government funding or subsidies. By 2030, we’re set to have an installed capacity of at least 5 GW, paving the way for a more sustainable future.

Meredith Popolo

Press contact Communications Director +46 70 961 1583

Alight - solar energy for large corporations

At Alight, we’re on a mission to kick carbon off the grid by helping energy-intensive businesses switch to solar. We develop, own and operate onsite and offsite solar projects across Europe and sell the clean energy to businesses at a low, fixed cost backed by a power purchase agreement (PPA), always independent of government funding or subsidies. By 2030, we aim to have an installed capacity of at least 5 GW, paving the way for a more sustainable future.

Alight
Tulegatan 11