Leixandre Mera, Chief Financial Officer at Alight

Alight utser branschveteranen Leixandre Mera till ny CFO

Stockholm, Sverige, 21 mars 2023 — Det svenska solenergiföretaget Alight stärker ledningsgruppen och anställer branschprofilen Leixandre Mera som ny finanschef.

I slutet av mars tillträder Alights nya CFO Leixandre Mera. Han är en välkänd profil med 18 års erfarenhet av både operativ och strategisk erfarenhet av finansbranschen. Leixandre Mera har tidigare varit ekonomichef på Opdenergy, en oberoende producent av förnybar energi med projekt i Europa och Amerika, där han var en viktig del av företagets börsintroduktion på den spanska börsen (Ticker: OPDE; ISIN: ES0105544003). Dessförinnan arbetade han i finansiella och redovisningsrelaterade roller på Xylem Water Solutions (NYS: XYL) och CETCO (NYS: MTX).

– Vi är väldigt glada över att välkomna Leixandre till teamet. Han har en stark meritlista av att framgångsrikt leda finansiella team inom förnybar energi. Det, tillsammans med hans omfattande internationella erfarenhet från flera världsledande företag, kommer att vara avgörande när Alight fortsätter att bygga och skala upp hållbara solprojekt i Europa, säger Harald Överholm, VD på Alight.

– Alight är ett imponerande snabbväxande företag med ambitiösa planer på att driva på den rena energiomställningen i Europa. Jag är glad över att bli en del av det mycket kunniga teamet och att få bidra med ytterligare erfarenhet för att stötta tillväxten, säger Leixandre Mera, Alights nya CFO.

Richard Nicolin, medgrundare och nuvarande finanschef på Alight, kommer att fortsätta att driva viktiga investeringsbeslut som företagets Chief Investment Officer.

För mer information, kontakta:

Meredith Popolo, kommunikationsdirektör

meredith.popolo@alight-energy.com, +46-70-961-1583

Om Alight

Alight är en ledande nordisk utvecklare av solenergi och oberoende elproducent som grundades 2013 för att skapa en ny era av solenergi för företag som vill bli grönare. Med en helt subventionsfri affärsmodell genom PPA-avtal utvecklar, äger och driver Alight solanläggningar över hela Europa. År 2030 ska Alight ha en installerad effekt på minst 5 GW. Alight utvecklar över 1 GW PPA-baserade projekt i Sverige, med ytterligare 170 MW under utveckling i Europa. Alight är också branschledande inom samlokaliserad batterilagring, vilket är en nyckelkomponent för att se till att nätstabiliteten klarar av utbyggnaden av solenergi.