DIF Capital Partners investerar 150 miljoner euro i den ledande nordiska solutvecklaren Alight

DIF Capital Partners kommer att förvärva en majoritetsandel i Stockholmsbaserade Alight, en ledande utvecklare av subventionsfria solprojekt i Norden. Avtalet omfattar en investering på 150 miljoner euro och ett sekundärt utköp av ett antal befintliga aktieägare. Kapitalet kommer Alight att använda för att skala upp utbyggnaden av sin pipeline av solanläggningar.

Alight kommer att göra detta genom att bygga ut och långsiktigt äga projekten och underlätta övergången till att bli en oberoende elproducent. Alight etablerade sig på den nordiska solenergimarknaden genom att erbjuda energiköpsavtal (Power Purchase Agreements) för solenergi till stora kommersiella och industriella elanvändare, och har utvecklat flera av Sveriges största solparker och därtill flera solanläggningar på fastigheter. Investeringen kommer att göra det möjligt för Alight att öka takten på utbyggnaden av nya solprojekt i Norden och Europa i stort.

"Jag är stolt över Alights resa hittills och med den här investeringen kommer vi att kunna öka vårt ledarskap inom den subventionsfria solenergiutbyggnaden. Som leverantör av solel som tjänst till stora elanvändare gör det oss till en naturlig partner för företag av alla storlekar och branscher. Vi är glada över att kunna arbeta nära DIF för att stötta näringslivets övergång till förnybar energi, de delar vår vision för branschen och det brådskande arbetet med att öka takten på energiomställningen. Företagens energianvändning står för upp till 70 % av den globala elförbrukningen, så det är viktigt att snabbt och effektivt övergå till förnybar energi. Solenergi är den billigaste och snabbaste energikällan att skala upp, så det är avgörande att bygga mer för att skapa energisäkerhet och minska utsläppen”, säger vd och medgrundare Harald Överholm.

Nio år efter det att Alight grundades 2013 är de nu ledande i Europas kommersiella solenergiutbyggnad genom sin subventionsfria strategi för sol-PPA. På sin hemmamarknad Norden har Alight över 1 GW pipeline av projekt under utveckling, varav en stor del kommer att byggas ut inom de kommande 24 månaderna. Alight har också ytterligare 170 MW under utveckling i Europa.

Gijs Voskuyl, partner på DIF och investeringsansvarig för DIF Infrastructure VII, kommenterar sin investering: "Vi har imponerats av Alights resultat som en föregångare på den växande nordiska solenergimarknaden, utöver deras högkvalitativa kundfokuserade strategi för att vinna långsiktiga solkontrakt. Vi delar också Alights vision om hur man kan påskynda energiomställningen i Europa och mer specifikt för deras kommersiella och industriella kunder, samtidigt som man skapar energisäkerhet till en låg kostnad på en marknad med höga elpriser. Alights team och framtidsutsikter är en stark grund att bygga vidare på och vi är glada över att genom detta steg göra det möjligt för Alight att förverkliga sina tillväxtambitioner."

Efter att ha satt upp ett initialt mål att bygga 1 GW soltillgångar till år 2025, har Alight nu som mål att leverera 5 GW PPA-baserade solprojekt i Norden och Europa till år 2030. Med Alights PPA skyddas stora elanvändare från prishöjningar genom att erbjudas fasta priser i 10-20-åriga avtal. Alight leder också utbyggnaden av samlokaliserad batterilagring på den svenska marknaden, vilket är en viktig komponent för att se till att nätstabiliteten klarar av utbyggnaden av solenergi. I oktober i år aviserade Alight att Sveriges största samlokaliserade sol-plus-lagringsanläggning kommer att färdigställas i december i deras 12 MW solpark i Linköping. Alight utvecklade och driver även Sveriges största solpark i drift, en 18 MW-anläggning i Skurup. Företaget har som mål att införa samlokaliserad lagring i framtida projekt och att tillföra det på befintliga solparker.

Alight rådgavs av Newsec Infra (finansiell rådgivning) och Mannheimer Swartling (juridisk rådgivning). DIF rådgavs av Augusta & Co (finansiell rådgivning) och DLA Piper (juridisk rådgivning).

About Alight
Alight is a leading Nordic solar developer and Independent Power Producer, co-founded in 2013 by Dr Harald Overholm, Richard Nicolin and Wilhelm Lowenhielm to usher in a new era of solar power to businesses seeking to go greener. With an entirely subsidy-free business model, Alight develops and operates solar projects, onsite and offsite, across Europe. By 2030 Alight is set to have an installed capacity of at least 5 GW backed with solar PPA contracts. Alight is the leading solar PPA provider in the Nordics - with customers including Swedbank, Nolato, Kingspan and Toyota - and is developing more than 1 GW of PPA-based projects across Sweden, with a further 170 MW under development across the rest of Europe. In 2021, Alight joined the United Nations Global Compact as part of its support of the UN Sustainable Development Goals.

About DIF Capital Partners

DIF Capital Partners is a leading global independent investment manager, with ca. €14 billion in assets under management across eleven closed-end infrastructure funds and several co-investment vehicles. DIF invests in infrastructure companies and assets located primarily in Europe, the Americas, and Australia through two complementary strategies:

• Traditional DIF funds, of which DIF Infrastructure VII is the latest vintage, target core infrastructure equity investments with long-term contracted or regulated income streams including public-private partnerships, concessions, utilities, and energy transition projects (incl. renewable energy).
  • DIF CIF funds, of which DIF CIF III is the latest vintage, target equity investments in small to mid-sized core-plus infrastructure companies in the telecom, energy transition, and transportation sectors.

DIF Capital Partners has a team of over 200 professionals, based in eleven offices located in Amsterdam (Schiphol), Frankfurt, Helsinki, London, Luxembourg, Madrid, New York, Paris, Santiago, Sydney, and Toronto. For more information please visit www.dif.eu.

Categories

Founded in 2013, Alight is the leading solar Power Purchase Agreement (PPA) provider in the EU. We are committed to helping large corporations save money and do good, now and in the long term, through sustainable solar technology. We develop, operate and own solar projects, onsite and offsite, across Europe. The goal is to reach 1 GW solar by 2025.