Lights in Alingsås prisbelönt i prestigefylld ljusdesigntävling

Lights in Alingsås kom igår på en hedervärd andra plats i den prestigefyllda ljusdesigntävlingen (d)arc awards i kategorin Event.
Galan som skulle ha arrangerats i december 2020 flyttades fram några månader och sändes till slut digitalt från London. Tävlingen är branschens svar på Oscarsgalan.

I år var 16 bidrag nominerade i kategorin Event.
Kategorin innefattar tillfälliga evenemang eller tillfällig samling av installationer där det huvudsakliga uttrycksmedlet är ljus (till exempel ljusfestivaler, workshops eller andra ljusdesignevenemang).

Enbart etablerade ljusdesigners och ljuskonstnärer får rösta på bidragen och man får inte rösta på sitt eget eller sitt företags bidrag.

Förra gången tävlingen ägde rum (december 2019) var Lights in Alingsås med och tävlade i samma kategori och kom då på tredje plats.

”Det var stor konkurrens i år och många större evenemang som vi tävlade mot. Så vi är väldigt stolta och glada över att hamna på andra plats! Det visar att vi är ett evenemang att räkna med”, säger Maria Björsson, Project Manager, Lights in Alingsås.

”Det är jätteroligt att så många i branschen valt att rösta på just Lights in Alingsås. Det betyder väldigt mycket för oss och ger extra energi inför framtida evenemang”, säger Camilla Boström, Event Manager, Lights in Alingsås.

Arrangören av (d)arc awards är den internationella tidskriften arc magazine, som är en av världens mest lästa och respekterade ljusdesignpublikationer.

Varje år tävlar man i följande kategorier: Structure (struktur), Places (plats), Spaces (rum), Art (Konst) Event (evenemang) och Kit (arkitektonisk inom -och utomhusbelysning).

• lights in alingsås 2020
  • darc awards
  • find the lights
  • lighting design

Varje oktober sedan år 2000 kommer världsledande ljusdesigners till Alingsås för att ljussätta centrala delar av staden tillsammans med studenter från hela världen, i en workshop. På bara en vecka blir kalla och anonyma platser varma och färgsprakande, sjöar kan bli futuristiska landningsbanor och i dessa oaser av ljus uppstår nya och inbjudande mötesplatser i staden.

Lights in Alingsås är en viktig internationell mötesplats för ljusdesigners, studenter och företag. Under oktober månad råder det full aktivitet i Alingsås och de senaste åren har Lights in Alingsås resulterat i över 70 000 besök årligen. Lights in Alingsås drivs sedan 2018 av Alingsås Energi.

I mars 2023 blev Lights in Alingsås framröstat i [d]arc awards som 2022 års bästa ljusdesignevenemang.

Frida Almqvist

Workshop Manager, Lights in Alingsås 0322-61 76 89