Anmäl ordförande till Bolagsverket innan årsskiftet

Anmäl ordförande till Bolagsverket innan årsskiftet

Den 31 december måste alla bostadsrättsföreningar ha registrerat en ordförande hos Bolagsverket.

Enligt det nya lagkravet som upprättades i juli förra året ska alla bostadsrättsföreningar ha registrerat en styrelseordförande hos Bolagsverket senast den 31 december 2019. Lagkravet kräver också att alla styrelseändringar måste anmälas till Bolagsverket. Det är inte förrän anmälan har kommit in till Bolagsverket som styrelsen nya sammansättning börjar gälla.

Om en anmälan av styrelseordförande eller andra styrelseändringar inte kommit in till Bolagsverket senaste den 31 december så antecknas detta i föreningsregistret. Avsaknad av ordförande kommer därmed synas på föreningens registreringsbevis.

Hur går en anmälan av en ordförande till?

En anmälan går enkelt att göra via Bolagsverkets e-tjänst verksamt.se (via länken ”ändra styrelse”) innan 31 december 2019.

Taggar

Allabrf grundades 2015 och har snabbt vuxit till Sveriges ledande digitala plattform för bostadsrättsföreningar och boende i bostadsrätt, med mer än 150 000 unika användare varje månad. Företaget utvecklar digitala och innovativa tjänster för bostadsrättsföreningar, konsumenter och företag. Bolaget ägs privat av dess anställda och några av Sveriges främsta entreprenörer och investerare.

Besök www.allabrf.se för mer information.

Lisette Eriksson

Presskontakt Press och marknadsansvarig 070-783 78 64