50 % tycker att robothandel på börsen är fusk

Robothandel på börsen är fusk anser 50 % av respondenterna i en ny undersökning från B2B-opinion. Samtidigt svarar 22 % att de tycker att det är ett legitimt sätt att tjäna pengar.

B2B-opinion, ett joint venture av mediehuset Talentum Sverige och undersökningsföretaget MarketDirection, undersökte nyligen 3 517 respondenter med intresse för ekonomi och aktiehandel om deras åsikter gällande robothandel.

Över hälften av respondenterna ansåg att robothandel på börsen är fusk, medan 22 % ansåg att det är helt ok. De som förespråkar robothandel och dess legitimitet, angav främst att så länge det är lagligt är det helt ok, och att det inte bör vara fusk att vara smart.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under april och maj månad och bestod av 3517 respondenter som läser Affärsvärldens sajt. Respondenterna är oftast beslutsfattare och arbetar inom ekonomi, fondförvaltning och management.

Om B2B-opinion:
B2B-opinion är Sveriges ledande B2B-panel med sidopaneler som Ny Teknik, Affärsvärlden, Lag & Avtal, Arbetarskydd och Dagens Media. Bakom B2B-opinion står mediehuset Talentum Sverige och undersökningsföretaget MarketDirection.