Linkedin överlever längst bland sociala medier, Twitter försvinner först

Beslutsfattare inom marknadsföring och kommunikation har störst tilltro till att Linkedin överlever längst bland de sociala medierna, enligt en ny undersökning från B2B-opinion. Twitter försvinner först.

Panelen B2B-opinion, tog nyligen pulsen på 1286 av Dagens Medias läsare för att ta reda på hur chefer och beslutsfattare inom marknadsföring och kommunikation ser på de olika sociala mediernas överlevnad i framtiden.

Närmare 40 % av respondenterna tror att det är Linkedin som har störst chans att överleva bland de sociala medierna. Linkedins tydliga och nischade inriktning på affärslivet, är det som lyfts fram bland fritextsvaren som tyngsta anledning till varför så många tror på den sociala nätverkssajten.

Något överraskande är tilltron till Google+ på 20 % medan Facebook hamnade på 23 %. Lägst tilltro hade beslutsfattarna till Twitter (8 %), följt av Instagram (10 %).

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under april och maj månad och bestod av 1286 respondenter som läser Dagens Media på nätet. Respondenterna är beslutsfattare och chefer inom områdena marknadsföring, kommunikation och media.

Om B2B-opinion:
B2B-opinion är Sveriges ledande B2B-panel med sidopaneler som Ny Teknik, Affärsvärlden, Lag & Avtal, Arbetarskydd och Dagens Media. Bakom B2B-opinion står mediehuset Talentum Sverige och undersökningsföretaget MarketDirection.