Matematik och konkurrenskraft – hur går vi från ord till handling? Seminarium i Almedalen

Enligt PISA-undersökningen faller skolresultaten generellt och särskilt tydligt inom matematik. Det krävs ett samlat grepp där politiker, näringsliv, föräldrar och skolan går i takt och jobbar mot samma mål. Hur gör vi och vilket ansvar har politiker, näringsliv och samhälle? Ämnet diskuteras 1 juli under Almedalsveckn i seminariet  "Matematik och konkurrenskraft – hur går vi från ord till handling?"

Kort beskrivning om seminariet:
Enligt PISA-undersökningen faller skolresultaten generellt och särskilt tydligt inom matematik. Detta bekräftas också av diagnostiska prov som görs vid bland annat Chalmers och KTH på nyantagna studenter. Det är oroande på flera plan och påverkar Sveriges konkurrenskraft negativt. För att komma till rätta med detta krävs ett samlat grepp där politiker, näringsliv, föräldrar och skolan går i takt och jobbar mot samma mål. Hur gör vi detta på bästa sätt? Debatt med ledande företräde inom utbildning, politik och näringsliv.

Deltagare:

• Samuel Bengmark, Chalmers, ordf för Svenska Kommittén för Matematikutbildning
  • Bertil Östberg, Statssekreterare åt utbildningsminister Jan Björklund.
  • Jan Larsson, Valledare Socialdemokraterna och tidigare konsult på McKinsey
  • Pontus Braunerhjelm, Professor KTH, VD Entreprenörskapsforum
  • Marcus Gustafsson, matematiklärare på GTG-gymnasiet och mästarlärare på Chalmers
  • Jan Erik Sundgren, Senior rådgivare till Volvos
    koncernchef och tidigare rektor på Chalmers.
  • Jacob Lannerö, Jacob Lannerö. Chef Public Affairs och ansvarig för Brummer & Partners matematikengagemang.

Arrangeras av:

• Brummer & Partners