Amadeus slutför förvärvet av Navitaire

Amadeus slutför förvärvet av Navitaire

- Kontantförvärv för 830 miljoner dollar ökar Amadeus närvaro i segmentet lågpris- och hybridflygbolag
- Cirka 550 anställda, inklusive ledande befattningshavare, går till Amadeus
- Navitaire har en global kundbas med fler än 50 flygbolag
- Förvärvet får alla nödvändiga godkännanden från myndigheter

Madrid, den 2 februari 2016: Amadeus har slutfört förvärvet av Navitaire från Accenture för 830 miljoner amerikanska dollar. Förvärvet är ett viktigt steg för Amadeus i segmentet lågpris- och hybridflygbolag. Navitaire har en global kundbas med fler än 50 operatörer inom segmentet som man förser med lösningar för intäktsgenerering och kostnads effektivisering inom områdena bokningar, tilläggstjänster, kundlojalitet, revenue management, intäktsredovisning och beslutsstöd.

– Tillskottet av Navitaire är ett viktigt steg för Amadeus, då det breddar vår produktportfölj och expertis inom flygindustrin, säger Luis Maroto, VD för Amadeus. Branschen blir alltmer komplex, med olika flygbolag riktade mot specifika passagerarsegment och en allt suddigare gräns mellan lågprisbolag och traditionella flygbolag. Kombinationen av teknik och expertis hos Amadeus och Navitaire säkerställer att vi är bättre positionerade för att möta behoven hos alla våra kunder.

– Sett till företagskulturen är Navitaire en perfekt match till Amadeus då båda företagen har ett grundläggande fokus på produkten och flygupplevelsen, säger Julia Sattel, Senior Vice President, Airline IT på Amadeus. Men det finns även skillnader så jag tror att vi har mycket att lära av varandra och med tiden, allt eftersom vi lär känna varandra, kommer det att finnas synergier som kommer att vara till nytta för våra kunder.

Navitaire kommer att bli ett särskilt affärsområde inom Amadeus Airline IT, med David P. Evans, nuvarande VD för Navitaire i samma roll. Amadeus kommer att behålla det förvärvade företagets varumärke, som kommer att heta "Navitaire, ett företag inom Amadeus”.

Tillskottet av Navitaires produktportfölj för lågprissegmentet kommer att komplettera Amadeus Altéa Suite vars kundbas främst består av traditionella flygbolag, vilket breddar företagets målgrupp. Amadeus kommer att marknadsföra och sälja de två produktportföljerna separat och kommer att fortsätta att investera i båda plattformarna för att göra tjänsterna och funktionerna tillgängliga för alla typer av flygbolag. Amadeus anser att förvärvet kommer att göra det möjligt att förbättra förbindelsen mellan olika flygbolag inom samma bolagsgrupp eller allians och att funktionaliteten hos varje plattform kommer att utöka den andra.

Som en del av förvärvet följer runt 550 medarbetare hos Navitaire, inklusive bolagets ledande befattningshavare med till Amadeus, med omedelbar verkan.

Amadeus förvärv av Navitaire har nu fått samtliga nödvändiga myndighetsgodkännanden, inklusive godkännande från konkurrensverken i USA, EU och Brasilien.

Jesper Söderström
VD, Amadeus Scandinavia
E-mail: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 13 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS. MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca och den globala bloggen www.amadeus.com/blog